collapse

Auteur Topic: Serieuze vraag aan Adi Shankar  (gelezen 2588 keer)

Serieuze vraag

• Gast
Serieuze vraag aan Adi Shankar
« Gepost op: 9 juli 2013, 14:08:31 »
Omdat jij de enigste ben die serieus is en ook veel weet, wil ik je wat vragen. Ik hoop dat u mij die antwoorden kunt geven:

Hoeveel goden heeft het Sanatan Dharm? Er word altijd gezegd dat er maar eentje is. Maar wat ik dan niet snap waarom er zoveel verschillende afbeeldingen van Bhagvan zijn. En dan wordt gezegd dat het verschillende autars ofzo zijn. Maar bij Star Plus heb je die serie van Mahadew, en daar in zijn ook zoveel verschillende Bhagvans die met elkaar communiceren. Zo heb je dan Braham en Vishnu die dan praten met Shiva/Mahadew. Dan hoe dan als er maar 1 Bhagvan is? Als hunnie allemaal 1 zijn, waarom worden ze als losse personages afgebeeld?

Bedankt voor uw reactie alvast.

Kaise.nl

Serieuze vraag aan Adi Shankar
« Gepost op: 9 juli 2013, 14:08:31 »

Offline Adi Shankar

• Schoppen 8
  • *
  • Strafpunt 8
Re: Serieuze vraag aan Adi Shankar
« Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2013, 22:21:32 »
Omdat jij de enigste ben die serieus is en ook veel weet, wil ik je wat vragen. Ik hoop dat u mij die antwoorden kunt geven:

Hoeveel goden heeft het Sanatan Dharm? Er word altijd gezegd dat er maar eentje is. Maar wat ik dan niet snap waarom er zoveel verschillende afbeeldingen van Bhagvan zijn. En dan wordt gezegd dat het verschillende autars ofzo zijn. Maar bij Star Plus heb je die serie van Mahadew, en daar in zijn ook zoveel verschillende Bhagvans die met elkaar communiceren. Zo heb je dan Braham en Vishnu die dan praten met Shiva/Mahadew. Dan hoe dan als er maar 1 Bhagvan is? Als hunnie allemaal 1 zijn, waarom worden ze als losse personages afgebeeld?

Voordat ik inhoudelijk antwoord geef op je vraag, adresseer mij aub niet met "u". Ik ben geen pandit of acharya maar slechts een simpele gelovige die de Hindoestanen op kaise.nl wil laten proeven van de zoete vrucht die het Hindoeïsme heet.

Het antwoord op de vraag hoeveel goden het Sanathan Dharm heeft, heb jij zelf al gegeven. Er is er maar één die wij Brahman noemen, echter die manifesteert zich in verschillende gedaantes. De meest bekende gedaanten zijn de Trimurti, dit zijn manifestaties van de Brahman met elk een verschillende taak tijdens elke Yuga (tijdperk).

Het aspect Brahma is de schepper die alles opbouwt, Vishnu is de tot stand houder die voor balans in het universum zorgt en Shiva is de vernietiger die aan het eind van elke Yuga een grote schoonmaak houdt.

De twee bekende "Hindoegoden" Krishna en Ram zijn beide incarnaties van Vishnu die verschenen zijn om de mens te beschermen tegen het kwaad. In de Bhagavad Gita wanneer Krishna Arjun zijn ultieme vorm laat zien, toont hij Arjun mede als de meeglurende ziener Sanjay dat hij Krishna Vasudev eigenlijk Vishnu is.

De Brahman heeft ook een vrouwelijk aspect genaamd Shakti, deze is gematerialisee rd in de vrouwelijke tegenhangers van de Trimurti: Saraswati/Brahma, Lakshmi/Vishu en Parvati/Shiva. De vrouwelijke "godinnen" Durga en Kali zijn vormen van Parvati.

Naast de zogenaamde "goden"die allemaal verschillende vormen van de Brahman zijn, kent het Hindoeisme ook nog hogere wezens genaamd devtas.

Deze devtas/devas/devis zijn allemaal geboren als kinderen van de oerrishi Kashyap die volgens de Mahabharat de aardse bevolking en die van andere dimensies gemaakt heeft.

Deze devas zijn Indra, Surya, Agni, Mitra, Varun, Vayu etc. Hun tegenhangers zijn de Asuras. Deze devas zijn dus ook sterfelijk maar leven veel langer dan de normale mens.

Er worden in de Mahabharat ook nog andere hogere wezens genoemd dan devas en Asuras; de Apsaras en de Nagas. De apsaras zijn een soort vrouwelijke engelen en de Nagas zijn slangachtige wezens. Garuda is de broer van de Nagas.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben ingelicht over de verschillende wezens uit het Hindoeïsme.

Voor meer vragen hoor ik het graag van je.

Serieuze vraag

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2013, 10:47:06 »
Duidelijk! Een andere vraag:

Als Ganesh zoon is van Shiva/Mahadew, is Jezus dan een incarnatie van Ganesh, aangezien Jezus zoon van God is?  Of is dit een vergezochte gedachte? Is het tevens waar dat de komst van Jezus is aangekondigd in de Vedas?

Offline Adi Shankar

• Schoppen 8
  • *
  • Strafpunt 8
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2013, 16:44:40 »
Duidelijk! Een andere vraag:

Als Ganesh zoon is van Shiva/Mahadew, is Jezus dan een incarnatie van Ganesh, aangezien Jezus zoon van God is?  Of is dit een vergezochte gedachte? Is het tevens waar dat de komst van Jezus is aangekondigd in de Vedas?
Ik ben niet zo goed bekend met het verhaal van Ganesh.

Er wordt zelfs door met name vaishnava geleerden betwijfeld of Ganesha uberhaupt wel een Deva of Avtar van Shiva is. Sommige beweren namelijk dat Ganesha is overgenomen uit andere religieuze tradities, net zoals die Jaggernath die in India aanbeden wordt maar voor wie geen enkele referentie naar Hindoegeschrif ten te vinden is.

Jezus en de Vedas staan compleet los van elkaar. Het feit dat Jezus in de Vedas genoemd wordt is een propaganda trucje van Christenlijke missionarissen in India c.q. Gristenhonden om Hindoes te bekeren tot hun geloof.

Als je zelf logisch nadenkt dan zie je al meteen in dat het Christendom en het Hindoeïsme twee totaal verschillende ideologien zijn. Zo is het ultime doel van het Christendom het bereiken van het paradijs waar je voor altijd gelukkig zal zijn en geen tekortkomingen meer zal kennen itt het aardse leven. Het Hindoeisme daarentegen belooft geen paradijs van materialisme maar biedt jou de mogelijkheid om één te worden met de brahman.

Ook doen Hindoes niet aan maffe dingen als besnijdenis die in het oude testament beschreven staan, steniging, de doop en is het eten van vlees niet toegestaan. Terwijl in  de joods-christelijke traditie dit heel normaal is en niet wordt bekritiseerd.

Dus er zijn fundamentele verschillen tussen beide tradities, die het onmogelijke maken dat Jezus voorspeld zou kunnen worden in de Vedas.

Voor diepere theologische vragen mbt het Hindoeïsme kan je ook kijken op www.hindudharm aforums.com ik zelf ben daar ook lid, en er zijn daar echte Pandits en Acharyas uit India en Nepal actief.

Er zijn ook veel topics die je leren hoe je puja kan verrichten en informatie geven over verzen uit de shruti en smriti.

Mocht je toevallig geinteresseerd zijn om boeken over het geloof aan te schaffen dan adviseer ik je een kijkje te nemen op: www.gitapress. org.

Mocht je in het vervolg nog vragen hebben, dan hoor ik het graag van je.

growup

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2013, 16:54:48 »

hunnie? whuhahahaha en jij wil serieus antwoord.

Offline Jiggaynesegirl

• Schoppen 4
  • *
  • Strafpunt 0
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2013, 18:29:27 »
Ik ben niet zo goed bekend met het verhaal van Ganesh.

Er wordt zelfs door met name vaishnava geleerden betwijfeld of Ganesha uberhaupt wel een Deva of Avtar van Shiva is. Sommige beweren namelijk dat Ganesha is overgenomen uit andere religieuze tradities, net zoals die Jaggernath die in India aanbeden wordt maar voor wie geen enkele referentie naar Hindoegeschrif ten te vinden is.

Jezus en de Vedas staan compleet los van elkaar. Het feit dat Jezus in de Vedas genoemd wordt is een propaganda trucje van Christenlijke missionarissen in India c.q. Gristenhonden om Hindoes te bekeren tot hun geloof.

Als je zelf logisch nadenkt dan zie je al meteen in dat het Christendom en het Hindoeïsme twee totaal verschillende ideologien zijn. Zo is het ultime doel van het Christendom het bereiken van het paradijs waar je voor altijd gelukkig zal zijn en geen tekortkomingen meer zal kennen itt het aardse leven. Het Hindoeisme daarentegen belooft geen paradijs van materialisme maar biedt jou de mogelijkheid om één te worden met de brahman.

Ook doen Hindoes niet aan maffe dingen als besnijdenis die in het oude testament beschreven staan, steniging, de doop en is het eten van vlees niet toegestaan. Terwijl in  de joods-christelijke traditie dit heel normaal is en niet wordt bekritiseerd.

Dus er zijn fundamentele verschillen tussen beide tradities, die het onmogelijke maken dat Jezus voorspeld zou kunnen worden in de Vedas.

Voor diepere theologische vragen mbt het Hindoeïsme kan je ook kijken op www.hindudharm aforums.com ik zelf ben daar ook lid, en er zijn daar echte Pandits en Acharyas uit India en Nepal actief.

Er zijn ook veel topics die je leren hoe je puja kan verrichten en informatie geven over verzen uit de shruti en smriti.

Mocht je toevallig geinteresseerd zijn om boeken over het geloof aan te schaffen dan adviseer ik je een kijkje te nemen op: www.gitapress. org.

Mocht je in het vervolg nog vragen hebben, dan hoor ik het graag van je.
Thanks Gangadhar.

Usefull Info, im very gratefull.  ;-)

Ik en me man uit India

Serieuze vraag

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2013, 10:53:46 »
Bedankt Adi Shankar! Ik ben wijzer geworden en bedankt voor alle links!

Sushje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2 oktober 2014, 14:13:44 »
Bedankt Adi Shankar! Ik ben wijzer geworden en bedankt voor alle links!
voor de meesten die nog geen ene houd van snappen, adviseer ik ze Shiv puran te lezen of de film series kijken. Ook is er veel uit ohm nahme shivae eruit te halen.

als je dit  snapt dan weet je ook het betekenis van tri murti . En wie de god is.

Dit is vooral aan de Arjas aangeraden die het geloof van Sananten afschuwd en niks vinden.

Kaise.nl

« Reactie #7 Gepost op: 2 oktober 2014, 14:13:44 »

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.

Merk op: het bericht zal niet verschijnen tot het is goedgekeurd door een moderator.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Tik in kaise.nl: