collapse

Auteur Topic: De oorsprong van de duivel/shaitaan uit Christendom/Islam.  (gelezen 1656 keer)

Offline Adi Shankar

• Schoppen 8
  • *
  • Strafpunt 8
De oorsprong van de duivel/shaitaan uit Christendom/Islam.
« Gepost op: 30 juni 2013, 10:51:53 »
Geachte kaise.nl,

Vanochtend zag op youtube het onderstaande filmpje. Dit filmpje toont aan dat het concept van de de duivel/shaitaan uit het Christendom en de Islam een verzinsel is gebaseerd drie pillaren:

* Het Perzische Zoroasterisme
* De Griekse mythologie
* Bijgeloof uit middeleeuws Europa

Het mooiste vond ik hoe de makers van deze documentaire uitlegden dat het concept van Satan als kwaadaardige heerser van het hellevuur totaal los staat van de Joodse traditie waaruit het Christendom en de Islam zijn voortgekomen.

Het belangrijkste voorbeeld is dat van de slang die Adam en Eva zou verleiden tot het eten van de appel. En Lucifer die Job test door hem alleen lijden te bezorgen. Nergens in de Joodse geschriften/Oude testament staat dat dit door de duivel gebeurd.

Over de slang wordt niks gezegd en Lucifer is gewoon een engel zoals alle anderen.

Zeker de moeite waard om te kijken dus.

<a href="http://forum.kaise.nl//www.youtube.com/v/a5mYFJ4irxM?hl=en_GB&amp;amp;version=3" target="_blank" class="new_win">http://forum.kaise.nl//www.youtube.com/v/a5mYFJ4irxM?hl=en_GB&amp;amp;version=3</a>

Kaise.nl

De oorsprong van de duivel/shaitaan uit Christendom/Islam.
« Gepost op: 30 juni 2013, 10:51:53 »

Offline Adi Shankar

• Schoppen 8
  • *
  • Strafpunt 8
Re: De oorsprong van de duivel/shaitaan uit Christendom/Islam.
« Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2013, 10:52:41 »
Excuses hier het filmpje, maar dan goed weergegeven:

<a href="http://www.youtube.com/v/a5mYFJ4irxM?hl=en_GB&amp;amp;version=3" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/a5mYFJ4irxM?hl=en_GB&amp;amp;version=3</a>

Duivel

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 1 juli 2013, 20:26:14 »
Ik denk dat er wel zoiets als de Duivel bestaat, maar niet zoals het  Christendom of de Islam het beschrijft. Vooral de Islam is 1 grote onzin met zijn beschrijvingen, Die zandapen hebben een te levendige fantasie volgens mij.,

De Duivel is misschien een machtige entiteit zoals Hanuman, maar hij heeft macht over de 'lagere' werelden.

dewanand2

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 8 juli 2013, 19:53:52 »
namaste ADi Shankar,

interessant verhaal. Je zou mijn eigen theorieen moeten onderzoeken over het binaire brein en over het hindoeistische harmonische bewustzijn, zie mijn site of google het gewoon, compleet met de visuele afbeeldingen.

Ik wil iets weten:
In de Ramayan komen Rama en Ravana voor. Maar Ravana is een shiva bhakta feitelijk maar toch  de ultieme verpersoonlijk ing van het kwaad of de leider van de asurs en demonen, de tamasische kracht zelf op aarde.  Toch is het concept van Ravana in de oude Ramayan iets heel anders dan het concept van de duivel of Satan, Sheytan in de bijbel en de koran.  De Bhagavad Gita  vertelt het veel beter mbt de drie guna's: tamo, rajo en sattva en  deze ternaire existentie toestanden worden heel diepzinnig toegelicht en beschreven, heel bijzonder. Ik moet dit nogmaals gaan onderzoeken ivm mijn nieuwste theorieen en abstractie technieken. 

Organismen doorlopen evolutionaire ontwikkelings stadia in mateirele zin, maar ik denk dat dit ook geldt voor de geestelijke wereld van  een specifieke diersoort.  Denk aan de voorouders van Wieroe, de hindoe kat, die dus 2 miljoen jaar geleden leefden en een heel andere geestelijke wereld bezaten, tov hun  huidige achter ....... achter kleinkindje nu, mijn lage kaste Wieroe he, met zijn geniale hindoe kattenbrein, duidelijk heel ver geevolueerd.  Zo werkt het ook met geloof, religie, cultuur, tradities, taal enz.  Het evolueert of convergeert naar een bepaald punt of vorm en heeft altijd een richting.   Ik wil dit nu vooral theoretisch verder gaan modelleren om het te onderzoeken.  simpel is het niet.

met de zegen van Altecrea en de miljoenen hindoe goden en godinnen,

dewanand

verklari

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2013, 16:59:32 »
Alle religie is verzonnen door de mens.Filmpje is zonde van mijn tijd. Hou je liever bezig met natuurwetensch appen, daar is onze maatschappij en leven op gebasseerd, niet op sprookjes.

Zucht

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2014, 00:50:40 »
zuiver broerie

Offline wieroe2017

• Schoppen 2
  • *
  • Strafpunt 0
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2018, 00:21:49 »
hahahah wij zijn zelf de duivels op aarde. nu begrijp ik het beter dan vroeger

onze bhagavad gita verklaart het exact. 

in elk hoofd zit zgn Jackel and Hyde. 

maar in hindoeisme  zitten de drie gunas in ons hoofd, hart, genitalien en navel en die sturen de chakras aan en onze hele ziel/atma, 

je kan dit alleen begrijpen door het zelf ervaren te hebben. 

Kaise.nl

« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2018, 00:21:49 »

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.

Merk op: het bericht zal niet verschijnen tot het is goedgekeurd door een moderator.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Tik in kaise.nl: