collapse

Auteur Topic: Stereotypering van Hindoestanen in reclamespotjes op TV.  (gelezen 9828 keer)

Offline Adi Shankar

• Schoppen 8
  • *
  • Strafpunt 8
Stereotypering van Hindoestanen in reclamespotjes op TV.
« Gepost op: 16 juli 2012, 20:36:15 »
Ram Ram lieve kaise.nl leden,

Al sinds een aantal maanden erger ik me aan die klote Calvé en Coolbest reclames die Hindoestanen op een erg stereotyperend e manier portretteren, alsof het leven van alle Hindoestanen één grote bollywoodfilm is.

Ook die peugot reclame met die olifant vond ik vreselijk om te zien.

Nog nooit heb ik een reclame op de Nederlandse TV gezien waarin een Hindoestaan een normale rol heeft.

Voor de gene onder ons die geen TV hebben en dus niet weten over welke reclames ik het heb zie hier:

Die van Calve waar die Hindoestaan in zijn kurta pyjama als een idioot danst in zijn tuin kon ik niet vinden.

Hier heb je die coolbest reclame:
<a href="http://www.youtube.com/v/n5YRHp4YHJc?version=3&amp;amp;hl=nl_NL" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/n5YRHp4YHJc?version=3&amp;amp;hl=nl_NL</a>

Hier heb je die peugot reclame:
<a href="http://www.youtube.com/v/50A9wjJ40Dk?version=3&amp;amp;hl=nl_NL" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/50A9wjJ40Dk?version=3&amp;amp;hl=nl_NL</a>

Wat vinden jullie?

Kaise.nl

Stereotypering van Hindoestanen in reclamespotjes op TV.
« Gepost op: 16 juli 2012, 20:36:15 »

DesiAIR

• Gast
Re: Stereotypering van Hindoestanen in reclamespotjes op TV.
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2012, 09:13:11 »
Ik vind gewoon dat jij wat vaker naar buiten moet gaan en minder moet zeiken op dit forum...
Je bent echt een zeurpiet, het is als grappige reclame bedoelt
Het zijn trouwens indiers en geen hindoestanen die ze daar neerzetten...
Zelf vind ik het grappige reclames

Offline Limonade

• Schoppen 3
  • *
  • Strafpunt 0
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2012, 09:54:15 »
ik vind het ook niet eens grappig!

Offline Champalia

• Schoppen 3
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2012, 09:57:44 »

Al sinds een aantal maanden erger ik me aan die klote Calvé en Coolbest reclames die Hindoestanen op een erg stereotyperend e manier portretteren, alsof het leven van alle Hindoestanen één grote bollywoodfilm is.

Nog nooit heb ik een reclame op de Nederlandse TV gezien waarin een Hindoestaan een normale rol heeft.

Voor de gene onder ons die geen TV hebben en dus niet weten over welke reclames ik het heb zie hier:

Die van Calve waar die Hindoestaan in zijn kurta pyjama als een idioot danst in zijn tuin kon ik niet vinden.

<a href="http://www.youtube.com/v/n5YRHp4YHJc?version=3&amp;amp;hl=nl_NL" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/n5YRHp4YHJc?version=3&amp;amp;hl=nl_NL</a>

<a href="http://www.youtube.com/v/50A9wjJ40Dk?version=3&amp;amp;hl=nl_NL" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/50A9wjJ40Dk?version=3&amp;amp;hl=nl_NL</a>

Wat vinden jullie?

Ik vind de KFC dame leuk om te zien, en van knorr wereld gerechten heb je toch ook een leuk hindoestaans meisje

Offline Limonade

• Schoppen 3
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2012, 09:59:32 »
die van KFC vind ik ook een leukerd!
maar die guy van Calve, nee johhhh!

wonderwiel

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2012, 11:00:19 »
Ik vind gewoon dat jij wat vaker naar buiten moet gaan en minder moet zeiken op dit forum...

die man is een extremist. hij radicaliseert met de dag. als in nederland ooit aanslag gepleegd worden, moet je deze man als eerst benaderen.

Offline Ravik

• Schoppen 7
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2012, 11:01:25 »
Je bedoelt deze

http://www.youtube.com/watch?v=4vA197jfMXw

Vind het meisje leuker dan de reclmae zelf  :smile004:

@Thakur Ganga Singh
Waar maak je druk om. Als je in het buitenland bent en je zegt Nederland / Holland dan komen de volgende vooroordelen naar boven.
Drugs, wiet, elke dag stoned.
Molens, kaas, klompen, tulpen (komen eigenlijk uit Turkije), En zeeuwse meisjes (orginele kledingdracht).

Daar zullen ook vast en zeker reclames over gemaakt zijn.

En zo erg vind ik het niet. We leven in een multiculti samenleving. De nederlander kijkt tegenwoordig ook meer naar bollywood. Je ontkomt er niet aan.

En je hebt bij zo een drop reclame heel even een hindoestaanse man in een winkel en zijn radio doet het niet, Hielauw hielauw tjietwa (of hoe je het ook mag schrijven)

En die peugeot reclame is briljant. Check hoe hij zijn ouwe tuk tuk in een 206 omtovert. Voor deze reclame reed er bijna of nauwlijks een hindoestaan in een peugeot. Door deze reclame zijn er wel meer hindoestanen een peugeot gaan rijden.

Offline Adi Shankar

• Schoppen 8
  • *
  • Strafpunt 8
« Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2012, 11:11:03 »
Indiërs en Hindoestanen zijn hetzelfde, het enige verschil is dat Hindoestanen een tijdelijke tussenstop in Suriname hebben gemaakt. Echter wat taal, geloof, cuisine en tradities betreft zijn we hetzelfde.

Of ben jij zo'n wannabe Surinamer Hindoestani die lekker zijn eigen afkomst verloochend om door Surinamers geaccepteerd te worden?

desiAIR

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2012, 11:46:19 »
Indiërs en Hindoestanen zijn hetzelfde, het enige verschil is dat Hindoestanen een tijdelijke tussenstop in Suriname hebben gemaakt. Echter wat taal, geloof, cuisine en tradities betreft zijn we hetzelfde.

Of ben jij zo'n wannabe Surinamer Hindoestani die lekker zijn eigen afkomst verloochend om door Surinamers geaccepteerd te worden?

jij probeert vaak op een semi-intelecuele manier anderen de les te lezen alsof je dingen beter weet...
het begint een beetje irri te worden....
maar op antwoord te geven op je vraag: nee dat ben ik niet
als ik je reactie zo een beetje leest heb je een vrij ouderwetste/traditionele manier van denken en soms zelfs hatelijk/radiacaal met dat wat niet rijmt met jou interpertatie van dharma noemt
ik pas me aan aan de situatie zoals die op dat moment vereist maar jij vat dat dan waarschijnlijk op als je achtergrond verlochenen

ftrptsal

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2012, 11:47:05 »

Indiërs? Hindoestanen?
Je zou de definitie van beide termen eens moeten opzoeken en aangeven wat het verschil is, als er al een verschil is.
Wat Thakur Ganga Sing zegt klopt trouwens ook niet helemaal.
Ga eens naar Delhi of Mumbai en vraag wat Hindustani nou eigenlijk betekent.

Offline anisha_s_i

• No Pair
  • *
  • Strafpunt 0
  • xoxox
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2012, 12:13:44 »
Die van Coolbest vind ik echt leuk. Die anderen zijn indd achterlijk, in die wordt de spot gedreven met hindoestanen.
Wat kan je er tegen doen? Andere bevolkingsgroe pen worden ook vaak op een bepaald manier geschetst in dit soort spotjes. Reshma Roopram had trouwens heel lang een spotje op rtl 4 van Tia Maria...nietsz eggend welliswaar maar wel op een primetime..dir ect na gtst. En dat was enkele maanden zo.
<a href="http://www.youtube.com/v/s3xzyRRX59s?version=3&amp;amp;hl=nl_NL" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/s3xzyRRX59s?version=3&amp;amp;hl=nl_NL</a>

Aap log kyun itni chhoti si baat ka itna bada issue bana rahein ho?

Offline Adi Shankar

• Schoppen 8
  • *
  • Strafpunt 8
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2012, 13:13:07 »
Indiërs? Hindoestanen?
Je zou de definitie van beide termen eens moeten opzoeken en aangeven wat het verschil is, als er al een verschil is.
Wat Thakur Ganga Sing zegt klopt trouwens ook niet helemaal.
Ga eens naar Delhi of Mumbai en vraag wat Hindustani nou eigenlijk betekent.
Hindustani betekend eigenlijk geen Indiër maar Noord-Indiër om precies te zijn daar heb je gelijk in.

Offline Adi Shankar

• Schoppen 8
  • *
  • Strafpunt 8
« Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2012, 13:33:39 »

jij probeert vaak op een semi-intelecuele manier anderen de les te lezen alsof je dingen beter weet...
het begint een beetje irri te worden....
maar op antwoord te geven op je vraag: nee dat ben ik niet
als ik je reactie zo een beetje leest heb je een vrij ouderwetste/traditionele manier van denken en soms zelfs hatelijk/radiacaal met dat wat niet rijmt met jou interpertatie van dharma noemt
ik pas me aan aan de situatie zoals die op dat moment vereist maar jij vat dat dan waarschijnlijk op als je achtergrond verlochenen
Ik probeer niemand de les te lezen als jij het op die manier opvat en je eraan stoort is dat jouw probleem.
Ik probeer anderen juist mijn mening en argumenten uit te leggen door het geven van een uitgebreide uitleg.

Je past je aan aan de situatie zoals die op dat moment vereist? In feite zeg je gewoon dat je een opportunistisc he draaikont bent - een slang met een gespleten tong die zich bij Hindoestanen enerzijds gedraagt en zegt en bij bakras anderzijds gedraagt en zegt- hou jezelf niet voor de gek en schaam je niet voor je achtergrond.

Schaam je niet voor wie je bent trouwens bakras en andere bevolkingsgroe pen hebben meer respect voor je als je een beetje weerstand toont en duidelijk laat zien waarvoor je staat dan voor een huisneger die overal hielen probeert te likken en lijdt aan een minderwaardigh eidscomplex.

Maar vertel mijn eens he, hoe smaakt zo'n big mac nou? Ik heb er nooit een gegeten.

DesiAIR

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 17 juli 2012, 14:12:33 »
Ik probeer niemand de les te lezen als jij het op die manier opvat en je eraan stoort is dat jouw probleem.
Ik probeer anderen juist mijn mening en argumenten uit te leggen door het geven van een uitgebreide uitleg.

Je past je aan aan de situatie zoals die op dat moment vereist? In feite zeg je gewoon dat je een opportunistisc he draaikont bent - een slang met een gespleten tong die zich bij Hindoestanen enerzijds gedraagt en zegt en bij bakras anderzijds gedraagt en zegt- hou jezelf niet voor de gek en schaam je niet voor je achtergrond.

Schaam je niet voor wie je bent trouwens bakras en andere bevolkingsgroe pen hebben meer respect voor je als je een beetje weerstand toont en duidelijk laat zien waarvoor je staat dan voor een huisneger die overal hielen probeert te likken en lijdt aan een minderwaardigh eidscomplex.

Maar vertel mijn eens he, hoe smaakt zo'n big mac nou? Ik heb er nooit een gegeten.

Jawel....dat doeje wel ...
geef t nou toe , oke je doet het een beetje...vaak. ..
je opent controversele topics om vervolgens jouw visie te verkondigen die je staaft met begrippen en interpertaties uit het hindoeisme die jou goed uitkomen
over het algemeen ben ik wel trots op wie ik ben maar , je hebt gelijk inderdaad soms schaam ik me wel..

Als hindoestanen een haatdragend standpunt over bijvoorbeeld hoe zij over homo's en negers denken naar voren brengen dan schaam ik me  op dat moment een beetje voor dat ik hindoestaan ben of als nederlanders onrespectvol over de islam praten dan schaam ik me een beetje dat ik nederlander ben...
weet je wat het voordeel is van een opportunistisc he draaikont te zijn je wordt gedwongen om zelf een mening te vormen, inderdaad soms verander ik van mening omdat ik dan de mening van anderen tot me neem en mijn standpunt aanpas aan dat wat ik er bij heb geleerd, weet je wat echt triest is...nooit van mening veranderen..

je laatste zin spreekt boekdelen over je denkwijze; "kijk me eens, ik ben beter dan jij want ik eet geen rund, ik hou me aan mijn geloofprincipe s"  Ik weiger te geloven dat als ik ooit voor God sta op de dag des oordeels mijn dieet dan ter sprake komt...

Offline Adi Shankar

• Schoppen 8
  • *
  • Strafpunt 8
« Reactie #14 Gepost op: 17 juli 2012, 15:19:32 »
Jawel....dat doeje wel ...
geef t nou toe , oke je doet het een beetje...vaak. ..
je opent controversele topics om vervolgens jouw visie te verkondigen die je staaft met begrippen en interpertaties uit het hindoeisme die jou goed uitkomen
over het algemeen ben ik wel trots op wie ik ben maar , je hebt gelijk inderdaad soms schaam ik me wel..

Als hindoestanen een haatdragend standpunt over bijvoorbeeld hoe zij over homo's en negers denken naar voren brengen dan schaam ik me  op dat moment een beetje voor dat ik hindoestaan ben of als nederlanders onrespectvol over de islam praten dan schaam ik me een beetje dat ik nederlander ben...
weet je wat het voordeel is van een opportunistisc he draaikont te zijn je wordt gedwongen om zelf een mening te vormen, inderdaad soms verander ik van mening omdat ik dan de mening van anderen tot me neem en mijn standpunt aanpas aan dat wat ik er bij heb geleerd, weet je wat echt triest is...nooit van mening veranderen..

je laatste zin spreekt boekdelen over je denkwijze; "kijk me eens, ik ben beter dan jij want ik eet geen rund, ik hou me aan mijn geloofprincipe s"  Ik weiger te geloven dat als ik ooit voor God sta op de dag des oordeels mijn dieet dan ter sprake komt...

Ten eerste waarom moet jij je schamen voor Nederlanders? Eigenlijk zou ik de vraag anders moeten formuleren waarom voel jij je uberhaupt een Nederlander?

Laat ik je uit de droom helpen dat ben je niet, en je zal het ook nooit worden ook zie de afro-Amerikaanse gemeenschap in de Verenigde staten maar die jammer genoeg hun hele cultuur verloochend hebben en alleen nog etnisch Afrikaans zijn maar cultureel helemaal Angelsaksisch zijn en nog steeds als "Niggers" gezien worden door de blanke bevolking.

Jij hebt niet door dat dit onder de zwarte bevolking leidt tot een gepercipieerd gevoel van tweederangs burgerschap. Ik probeer de Hindoestaanse jeugd hiervoor te behoeden door ze aan hun roots te herinneren, zodat ze de kracht en inspiratie om te presteren kunnen halen uit het werk hun voorouders geleverd hebben in het verleden en dat zij trots kunnen zijn op het feit dat ze Hindoestaan zijn. Ook zodat zij het Hindoeïsme als leidraad kunnen nemen in het leven zodat niet alleen goed kunnen zijn voor zichzelf maar ook voor de wereld.

Ik denk inderdaad negatief over homoseksuelen immers het Hindoeïsme legt uit dat de bedoeling van een huwelijk het produceren en correct opvoeden van nageslacht is. In een homohuwelijk is dit onmogelijk.

Ik heb niks negatiefs gezegd over de Neger an sich, ik heb negatief gesproken over de sociale problemen die spelen in de creoolse en antilliaanse gemeenschap. Als je op mijn profiel kijkt en mijn oudere berichten bekijkt zie je dat ik zelfs meerdere malen heb aangegeven dat ik geen moeite met huwelijken met negers/blanken heb zolang de betreffende Neger/Blanke maar een aanhanger van het Hindoeïsme is.

Alleen het verschil tussen jou en mij is het feit dat ik mijn mening en opvatting baseer op hetgeen dat door Bhagwaan via de Rishis is geopenbaard en verander van mening wanneer blijkt dat ik een boodschap verkeerd heb geintepreteerd nadat iemand met meer kennis van het geloof mij dit duidelijk heeft gemaakt.

Jij schikt jezelf naar de mening van anderen om geaccepteerd te worden tevens baseer jij je mening/opvattingen op jouw beperkte persoonlijke rationaliteit. In plaats van dat de doen op die van de eeuwige vormloze brahman. Maar iemand die het niveau bereikt heeft dat hij zelfrealisatie en de complete memorisatie van de shruti heeft bereikt hoeft zijn gedachte nooit aan te passen immers hij is een echte geleerde brahmaan wiens geest moksha heeft bereikt en de eeuwige weg (sanathan dharm) gebalanceerd bewandeld.

Ik ben als persoon niet beter dan jij immers bestaan wij als mensen beiden uit een atman en een stoffelijk lichaam. Wat me doet denken aan een dialoog die Adi Shankar ooit had met een Chandala:

Once, when Shankara was on his way to the temple after a bath in the Ganga, he found a Chandala with four dogs blocking his path. His caste prejudice flared up when the Chandala refused to step aside, and asked him to do so. But the Chandala asked: "If there is only one existence, what is it that you want to drive away: My body or my soul? If it is my body, both your and mine are made up of the same physical elements. 

But if it is my soul, it is also no different from yours. How can therefore be any distinctions of caste and creed?" Filled with remorse, Shankara prostrated himself before the Chandala. The bard in him sang: "He who has learnt to see one existence everywhere/ he is my master - be he a Brahmin or a Chandala."

Echter wat onze bhakti en karma betreft probeer ik het pad van dharm te bereiken en adharm te bestreiden en mij te richten op terugkeer naar mijn schepper. Een taak en einddoel die jij niet wenst te vervullen en behalen. Jammer...

Misschien had je het nog niet door maar Hindoes geloven niet in de dag des oordeels a.k.a qiyamaat dat is iets voor Christenen en Islamieten. Volgens het Hindoeïsme zal je met jouw huidige dieet nooit het aangezicht van bhagwaan zien omdat je altijd vast zal blijven in wat wij in het Hindustani " janam janam ke dukh" noemen.

Liefs,

Thakur Ganga Singh

ftrptsal

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 17 juli 2012, 15:20:14 »

Gaat dit dan slechts over je "dieet"?
Of gaat het om de vraag of je terwille van je tong bloed hebt laten vloeien en weerloze schepselen hebt laten doden terwijl er ander voedsel voorhanden was?

@Thakur

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 20 juli 2012, 09:05:59 »
Thakur Ganga Sing, je zegt dat je surinaamse hindoestanen en indiers beiden hindoestanen noemt. En ze hetzelfde vind.
Moet jij eens naar India gaan en daar aan de plaatstelijke bevolking vertellen waar je bent geboren en waar je ouders vandaan komen. Dan zal je zien dat het merendeel jou niet ziet als één van hun.
Dat wil niet zeggen dat wij onze afkomst verloochenen. Dat wil zeggen dat we met trots durven te zeggen dat een land als Suriname ons heeft grootgebracht.

Elk volk wordt getypeerd aan een bepaald gedrag, dat zal altijd zo zijn, vooral door de Nederlanse mensen.
Hindoestanen om hun bollywood en curry. Terwijl we eigenlijk baithak Ghana en massala zijn.
Surinaamse creolen staan bekend om hun roti. ja men vergeet dat dit uit india komt.
Antilianen om hun aparte manier van nederlands spreken,
En dan heb je nog de harde vooroordelen.
Hindoestanen zijn zuinig, Surinamers zijn lui, Marokkanen zijn asociaal, , Turken stinken, Antilianen zijn luidruchtig, Chinezen leven in hun eigen wereld, Polen stelen banen.
En zo ook de reclames. Het is leuk dat er hindoestanen worden gezien. Dat betekent dat men er interesse in toont.
De reden van een reclame is om te verkopen. Dus omdat mensen het leuk moeten gaan vinden. En soms gaat dat men een beetje spot.

Ter aanvulling. Er was ook een reclame met een grapefruitsap ofzo.
Dan heb je een dokter, die vraagt om choerie number saath.

Offline PoenieDotHaar

• Schoppen Aas
  • *
  • Strafpunt 1
  • Geslacht: Man
  • De Mosselman......
« Reactie #17 Gepost op: 20 juli 2012, 16:37:07 »
die kfc ist wel een lekkel kippetje....    :hump:
Dont try this at home, go to your best friends house.....
Men have been barbarians much longer than they have been civilized.....
JE bent wat je leest.... 
The new planking...  get tasered!!!   

Yoni

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 20 juli 2012, 19:36:41 »

Wat vinden jullie?

Mens zeik toch niet zo! Hou je bezig met je carriere of zo ipv. je als een bitch te gedragen.

Offline Adi Shankar

• Schoppen 8
  • *
  • Strafpunt 8
« Reactie #19 Gepost op: 20 juli 2012, 21:03:04 »
Thakur Ganga Sing, je zegt dat je surinaamse hindoestanen en indiers beiden hindoestanen noemt. En ze hetzelfde vind.
Moet jij eens naar India gaan en daar aan de plaatstelijke bevolking vertellen waar je bent geboren en waar je ouders vandaan komen. Dan zal je zien dat het merendeel jou niet ziet als één van hun.
Dat wil niet zeggen dat wij onze afkomst verloochenen. Dat wil zeggen dat we met trots durven te zeggen dat een land als Suriname ons heeft grootgebracht.

Elk volk wordt getypeerd aan een bepaald gedrag, dat zal altijd zo zijn, vooral door de Nederlanse mensen.
Hindoestanen om hun bollywood en curry. Terwijl we eigenlijk baithak Ghana en massala zijn.
Surinaamse creolen staan bekend om hun roti. ja men vergeet dat dit uit india komt.
Antilianen om hun aparte manier van nederlands spreken,
En dan heb je nog de harde vooroordelen.
Hindoestanen zijn zuinig, Surinamers zijn lui, Marokkanen zijn asociaal, , Turken stinken, Antilianen zijn luidruchtig, Chinezen leven in hun eigen wereld, Polen stelen banen.
En zo ook de reclames. Het is leuk dat er hindoestanen worden gezien. Dat betekent dat men er interesse in toont.
De reden van een reclame is om te verkopen. Dus omdat mensen het leuk moeten gaan vinden. En soms gaat dat men een beetje spot.

Ter aanvulling. Er was ook een reclame met een grapefruitsap ofzo.
Dan heb je een dokter, die vraagt om choerie number saath.
Ik weet niet of het geen jij beschrijft gebaseerd is op echte ervaringen, of dat het gewoon assumpties zijn die jij maakt.

Maar ik wordt altijd als ik Indiërs ontmoet geconfronteerd met het feit dat wij fop hindoestanen zijn. De rede dat ze ons nep vinden is omdat volgens hen wij ons voor onze roots schamen en ons meer Surinaams voelen, iets waar Indiërs - althans degene die ik ken- een schijthekel aan hebben.

Zelfs een Marokkaan heeft mij hiermee geconfronteerd, hij zei mij het volgende: "Waarom altijd bij die toko's en marktkraampjes waar jullie eten verkopen zie je altijd Surinaamse vlag maar nooit die van India als jullie niet eens echte Suri's zijn?"

En eigenlijk heb jij je hier ook schuldig aan gemaakt door te zeggen dat wij geen curry en bollywood, maar massala en bhaitak gaana zijn. Eigenlijk is de kerrie die wij Hindoestanen massala noemen noemen helemaal geen massala, massala betekend gewoon kruiden in het Hindoestaans. Britten noemen onjuist alle soorten Hindoestaanse gerechten met kruiden en of sauzen/jus curry.

Maar als je de ingrediënten van curry powder en surinaams hindoestaanse massala (a.k.a. kerrie) vergelijkt zie je dat het eigenlijk hetzelfde is.

Zie hier het bewijs:
1. http://www.bbc.co.uk/food/curry_powder
2. http://surinaams-eten.blogspot.nl/2010/03/ingredienten-surinaamse-keuken.html

Trots dat een land als Suriname ons heeft grootgebracht? Suriname kan zijn naam beter veranderen in de Verenigde Bananenrepubli ek Boutastan.

Onze voorouders zijn slim geweest de boot te pakken in begin 1900 omdat er al vanaf midden 1870 ongeveer tot aan na WOII in India veel hongersnoden zijn geweest.

Het enige voordeel wat Suriname heeft gebracht is de toegang tot Nederland.

En dat over stereotypering heb je gelijk in elk volk staat of nou juist of onjuist bekend om een bepaald aantal eigenschappen. En soms maken reclame makers een leuke stereotype reclames om zo een product leuk aan te laten slaan, of die nou door de beugel kan of niet. Its all about the money.

ftrptsal

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 23 juli 2012, 21:45:35 »
Dat wil niet zeggen dat wij onze afkomst verloochenen. Dat wil zeggen dat we met trots durven te zeggen dat een land als Suriname ons heeft grootgebracht. ....

Mensen met een Indiase achtergrond zijn er in nogal wat landen, we spreken hier over de Indian Diaspora. Denk daarbij aan Malaysia, Singapore, Zuid-Afrika, Seychellen, Engeland. Ook Suriname en British Guyana en Trinidad, hoewel getalsmatig niet de grootste. Opvallend is dat de mensen met Indiase achtergrond in Suriname zich hindustani noemen. Mensen met Indiase achtergrond in de meeste andere landen worden gewoon Indians genoemd, of ze nu uit Noord- of Zuid-India komen. Ongeveer 100 jaar geleden vestigden zich de eerste Indians in Suriname; we hebben het hier in de meeste gevallen over onze overgrootouder s, zo'n drie generaties vóór ons. De meesten van hen spraken niet over hun land als zijnde "India" maar over "Hindustan" of "Bharat Desh". De naam "India" is redelijk modern en werd vooral gebezigd door mensen van andere landen, i.h.b. westerlingen. Onze overgrootouder s in Suriname spraken over Hindustan/Bharat en noemden zich dan ook Hindustani/Bharatiy. Tot op de dag van vandaag zijn wij Hindustani gebleven terwijl de Hindustani/Bharatiy in de meeste andere landen de modernere naam van "Indians" hebben gekregen (of dat vanaf het begin af aan al hadden).

Offline bubblicious

• Schoppen Vrouw
  • *
  • Strafpunt 0
  • Carpe Diem
« Reactie #21 Gepost op: 24 juli 2012, 00:46:04 »
reclame van peugot vind ik juist wel grappig!

zucht

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 30 juli 2012, 13:18:30 »
ja ergerde je vroeger zeker ook aan die roti reclame van knorr, niet waar? het feit dat je er negers in zag en ze het surinaamse roti noemden, terwijl roti indiaas is....?

http://www.youtube.com/watch?v=7oirn5nBCwQ

maak je liever druk om belangrijke zaken, extremist!

Offline Adi Shankar

• Schoppen 8
  • *
  • Strafpunt 8
« Reactie #23 Gepost op: 31 juli 2012, 19:47:41 »
ja ergerde je vroeger zeker ook aan die roti reclame van knorr, niet waar? het feit dat je er negers in zag en ze het surinaamse roti noemden, terwijl roti indiaas is....?

http://www.youtube.com/watch?v=7oirn5nBCwQ

maak je liever druk om belangrijke zaken, extremist!

Het feit dat het Negers waren vond ik niet erg.

Maar dat ze het Surinaamse roti noemden vond ik wel vervelend ja.

Shiva Khan

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2012, 23:58:35 »
Waarom is het een stereotypering?
Wat versta je dan onder een stereotype? Betekent dat niet feitelijk dat je jezelf ziet als een van die personen in de betreffende media uiting?
We kunnen het ook omdraaien en zeggen dat het juist fantastisch is, in al de uitingen die worden aangedragen, is de hindoestaan de dominante persoon die de leiding heeft in die paar minuten op TV.
Volgens mij tekent juist het typeren van deze mediauitingen als een stereotype, dat die persoon zelf (de topicopener) een soort van minderwaardigh eidscomplex heeft. Zo van: ach ze zien mij eigenlijk alleen als een "curry mens"......
Wat is eigenlijk precies de stereotype in de peugeotreclame? die vergelijking begrijp ik eerlijk gezegt niet.
Elke keer als ik een hindoestaan of indier op tv zie, denk ik eigenlijk: ja iedereen weet de de hindoestaan/indier de perfecte mens is, de rest is bijzaak....en zo is het ook.

Trouwens, een hindoestaan kan net zo trots zijn op Suriname als op India en dan moeten ze ook zijn, want beiden hebben bijgedragen aan wat wij nu zijn, dus beide mag een hindoestaan in Nederland nimmer minachten.

Jai Hind :bunny7:

Offline Adi Shankar

• Schoppen 8
  • *
  • Strafpunt 8
« Reactie #25 Gepost op: 11 augustus 2012, 22:18:06 »
Waarom is het een stereotypering?
Wat versta je dan onder een stereotype? Betekent dat niet feitelijk dat je jezelf ziet als een van die personen in de betreffende media uiting?
We kunnen het ook omdraaien en zeggen dat het juist fantastisch is, in al de uitingen die worden aangedragen, is de hindoestaan de dominante persoon die de leiding heeft in die paar minuten op TV.
Volgens mij tekent juist het typeren van deze mediauitingen als een stereotype, dat die persoon zelf (de topicopener) een soort van minderwaardigh eidscomplex heeft. Zo van: ach ze zien mij eigenlijk alleen als een "curry mens"......
Wat is eigenlijk precies de stereotype in de peugeotreclame? die vergelijking begrijp ik eerlijk gezegt niet.
Elke keer als ik een hindoestaan of indier op tv zie, denk ik eigenlijk: ja iedereen weet de de hindoestaan/indier de perfecte mens is, de rest is bijzaak....en zo is het ook.

Trouwens, een hindoestaan kan net zo trots zijn op Suriname als op India en dan moeten ze ook zijn, want beiden hebben bijgedragen aan wat wij nu zijn, dus beide mag een hindoestaan in Nederland nimmer minachten.

Jai Hind :bunny7:
Onder stereotypering versta ik het overdreven cynisch persifleren van een bepaald kenmerk van een bepaalde bevolkingsgroe p in dit geval Bollywood, Bhangra en bepaalde dieren als vervoersmiddel .

Ik zie mezelf niet als één van de mensen in die reclame, omdat ik vind dat ze te veel overdrijven met Bollywood alsof Hindoestanen de hele dag om elke dagelijkse gebeurtenis spontaan beginnen te zingen en/of dansen.....

Ik weet niet of jij het door hebt maar ze laten die Hindoestanen niet zien als dominante mensen die de leiding hebben zoals jij beweert ze laten ze eerder zien als vreemd exotisch volk...

Hoezo Suriname, het enige goede wat Suriname ons geboden heeft is ontsnapping van hongersnoden die Noord-India in de 19 en 20e eeuw teisterden en een doorgang naar Nederland. Onze cultuur in zijn totaliteit was al gevormd in India en Suriname heeft daar niet aan bijgedragen.

Offline Shabba

• Schoppen 6
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #26 Gepost op: 12 augustus 2012, 20:41:36 »
Hoezo Suriname, het enige goede wat Suriname ons geboden heeft is ontsnapping van hongersnoden die Noord-India in de 19 en 20e eeuw teisterden en een doorgang naar Nederland. Onze cultuur in zijn totaliteit was al gevormd in India en Suriname heeft daar niet aan bijgedragen.

Tuurlijk heeft Suriname wel bijgedragen aan onze culturele vorming. Op verjaardagen bijvoorbeeld is er vaak geen echt Hindoestaans eten meer te vinden. Bijna standaard is er nasi of bami met kip en saoto en soms een verdwaalde bara. Ook de muziek die wij maken in de local scene is deels Surinaams. Ik ken zelfs Hindoestanen die slechter Sarnami kunnen dan negerengels, omdat hun ouders altijd negerengels spraken.

Wat ik wil zeggen is dat onze gemeenschap na India wel degelijk een ontwikkeling heeft meegemaakt, waarin Surinaamse invloeden een duidelijke stempel hebben achtergelaten, of je dat laatste nou leuk vind of niet.
Kaske kaske!

Offline Adi Shankar

• Schoppen 8
  • *
  • Strafpunt 8
« Reactie #27 Gepost op: 12 augustus 2012, 21:14:44 »
Tuurlijk heeft Suriname wel bijgedragen aan onze culturele vorming. Op verjaardagen bijvoorbeeld is er vaak geen echt Hindoestaans eten meer te vinden. Bijna standaard is er nasi of bami met kip en saoto en soms een verdwaalde bara. Ook de muziek die wij maken in de local scene is deels Surinaams. Ik ken zelfs Hindoestanen die slechter Sarnami kunnen dan negerengels, omdat hun ouders altijd negerengels spraken.

Wat ik wil zeggen is dat onze gemeenschap na India wel degelijk een ontwikkeling heeft meegemaakt, waarin Surinaamse invloeden een duidelijke stempel hebben achtergelaten, of je dat laatste nou leuk vind of niet.
Dus deze triviale zaken als bepaalde gerechten (nasi, bami, saoto, dawet, pom) vind jij een duidelijke culturele stempel? Normen/waarden, taal en religie zijn de belangrijkste eigenschappen van een cultuur deze waren al gevormd in India beste Shabba.

Dat van bepaalde gerechten merk ik bij ons in de familie ook, alleen ondanks het feit dat mijn beheersing van de Hindoestaanse taal slecht is, is mijn beheersing van het Negerengels nul komma nul. Ik zie dit fenomeen alleen bij uitzonderingen dat ze beter Sranangtongo dan Hindoestani kunnen praten.

Offline Shabba

• Schoppen 6
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #28 Gepost op: 12 augustus 2012, 21:50:00 »
Wij zijn ook Surinaams en hebben een eigen ontwikkeling doorgemaakt. Ik weet dat het niet in je denkkader past, maar er is nogal wat literatuur over geschreven.

Onze normen en waarden zijn in Su en hier wat 'losser' geworden. Wij weten hoe het 'vroeger' was, maar praktiseren het niet altijd meer. Dochters worden hier gewoon op schoolkamp gestuurd. Als wij onze indase normen zouden hanteren, dan zouden ze niet eens naar school hoeven. Is toch nutteloos als ze later huisvrouw wordt, toch?

Je hebt alleen een cultuur en normen als je die uitdraagt, anders is het niet van jou.

Dus deze triviale zaken als bepaalde gerechten (nasi, bami, saoto, dawet, pom) vind jij een duidelijke culturele stempel? Normen/waarden, taal en religie zijn de belangrijkste eigenschappen van een cultuur deze waren al gevormd in India beste Shabba.

Dat van bepaalde gerechten merk ik bij ons in de familie ook, alleen ondanks het feit dat mijn beheersing van de Hindoestaanse taal slecht is, is mijn beheersing van het Negerengels nul komma nul. Ik zie dit fenomeen alleen bij uitzonderingen dat ze beter Sranangtongo dan Hindoestani kunnen praten.
Kaske kaske!

Offline Adi Shankar

• Schoppen 8
  • *
  • Strafpunt 8
« Reactie #29 Gepost op: 12 augustus 2012, 22:37:38 »
Wij zijn ook Surinaams en hebben een eigen ontwikkeling doorgemaakt. Ik weet dat het niet in je denkkader past, maar er is nogal wat literatuur over geschreven.

Onze normen en waarden zijn in Su en hier wat 'losser' geworden. Wij weten hoe het 'vroeger' was, maar praktiseren het niet altijd meer. Dochters worden hier gewoon op schoolkamp gestuurd. Als wij onze indase normen zouden hanteren, dan zouden ze niet eens naar school hoeven. Is toch nutteloos als ze later huisvrouw wordt, toch?

Je hebt alleen een cultuur en normen als je die uitdraagt, anders is het niet van jou.

Dat over het losser worden van normen en waarden ben ik met je eens ik zie dat ook, hoe onplezierig ik het ook vind...

Alleen die opmerking over dat onze dochters alleen maar huisvrouw moeten worden is pure nonsens.... er zijn zelfs koninginnen geweest in India die absolute macht over hun eigen gebied hadden en ook opgeleid waren Rani Laxmibai is hier het bekendste voorbeeld van.

Ook zeggen de Hindoegeschrif ten dat vrouwen opgeleid moeten worden: zie hier het artikel van Agniveer over de rol van vrouwen volgens de Vedas: http://agniveer.com/women-in-vedas/

Er zijn trouwens zelfs vrouwelijke rishis geweest die een rol gespeeld hebben in het samenstellen van shruti geschriften dus hoezo huisvrouw?

Trouwens er is helemaal niets mis met een vrouw die huisvrouw is, echter in het geval van dat de man sterft moet zij de vaardigheden hebben om te werken en om haar gezin te onderhouden.

Kaise.nl

« Reactie #29 Gepost op: 12 augustus 2012, 22:37:38 »

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.

Merk op: het bericht zal niet verschijnen tot het is goedgekeurd door een moderator.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Tik in kaise.nl: