collapse

Auteur Topic: Als slavennazaat een aanspraak op de Nederlandse overheid?  (gelezen 3591 keer)

Offline Shabba

• Schoppen 6
  • *
  • Strafpunt 0
  • Geslacht: Man
Decolonizing the Mind in de rechtszaal

Jelle Klaas van Fisher Advokaten heeft voor het eerst argumenten uit Decolonizing the Mind gebruikt in de rechtszaal. Klaas verdedigde een 21-jarige Surinaamse clint, Kelvin, die in Nederland onderwijs geniet, maar geen stage mocht lopen omdat hij geen verblijfsvergu nning heeft. Klaas had contact opgenomen met Sandew Hira voor de onderbouwing van zijn pleitnota.

In zijn pleitnota voor de rechtbank bracht hij onder meer het volgende argument naar voren: Kelvin heeft, vanwege zijn afkomst, een aanspraak op de Nederlandse Staat. Nederland heeft driehonderd jaar lang over onder andere de economie, de infrastructuur en het schoolsysteem van Suriname heeft beslist. Kelvin is een nazaat van door Nederland vervoerde slaven naar deze Nederlandse kolonie. Slavernij en kolonialisme worden gezien als misdaden tegen de menselijkheid. In de Verklaring van de VN conferentie van Durban uit 2001 is vastgesteld dat Staten een verantwoordeli jkheid hebben naar de slachtoffers van slavernij en kolonialisme, in het bijzonder naar afstammelingen van de Afrikaanse diaspora, zoals Kelvin..

Volgens Klaas reageerde de rechtbank helemaal niet kribbig zoals je zou kunnen verwachten. De rechtbank stelde Klaas in het gelijk op grond van andere argumenten, namelijk dat de staat iemand die wel toegelaten wordt tot het onderwijs niet mag beperken om wat daaruit voortvloeit (een stage) vervolgens te weigeren.
Het argument van kolonialisme is niet meegenomen in het besluit van de rechtbank, maar wie weet gaat dat in de toekomst veranderen.

http://www.iisr.nl/CMSNews.aspx?IDRecordTarget=3

Een m.i. volslagen achterlijke redenering die de rechtbank (gelukkig) niet heeft meegenomen in de beslissing van de rechter.

Mijn vraag is wat jullie van dit soort retoriek vinden?
Kaske kaske!

Kaise.nl

Offline Nadeem

• Two pair
  • *
  • Strafpunt 0
Re: Als slavennazaat een aanspraak op de Nederlandse overheid?
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2012, 23:29:38 »
Dit soort retoriek is op duidelijke argumenten gebaseerd dus had het best meegenomen mogen worden in de beslissing van de rechter.

Buiten dat. Iedereen die opleiding geniet moet dus ook het recht kunnen krijgen om stage te mogen lopen, omdat dit van toepassing is op de opleiding.

Je bent het zeker niet mee eens, omdat het een neger betreft?

Offline Shabba

• Schoppen 6
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2012, 11:28:39 »
Dit soort retoriek is op duidelijke argumenten gebaseerd dus had het best meegenomen mogen worden in de beslissing van de rechter.

Buiten dat. Iedereen die opleiding geniet moet dus ook het recht kunnen krijgen om stage te mogen lopen, omdat dit van toepassing is op de opleiding.

Je bent het zeker niet mee eens, omdat het een neger betreft?

Nee, al weer kom je met zo'n achterlijk vooronderstell ing. Het gaat om de redenering niet om het feit dat het een kafrie bandar is.

Het zijn van slavennazaat en de eventuele verantwoordeli jkheid van de overheid jegens die persoon, heeft totaal geen relatie met het lopen van een stage. Er is totaal geen verband. Er worden twee feiten aan elkaar gekoppeld die niks met elkaar te maken hebben. Dat is achterlijke rethoriek.

Het feit dat het lopen van de stage te maken heeft met de opleiding en dat die opleiding wel kan worden genoten en de stage niet, zoals eerst werd betoogd, dat is krom. En het om die reden alsnog (juridisch) faciliteren van de stagemogelijkh eid is wel een juiste redenering.

Kaske kaske!

Offline Nadeem

• Two pair
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2012, 18:38:51 »
Nee, al weer kom je met zo'n achterlijk vooronderstell ing. Het gaat om de redenering niet om het feit dat het een kafrie bandar is.

Het zijn van slavennazaat en de eventuele verantwoordeli jkheid van de overheid jegens die persoon, heeft totaal geen relatie met het lopen van een stage. Er is totaal geen verband. Er worden twee feiten aan elkaar gekoppeld die niks met elkaar te maken hebben. Dat is achterlijke rethoriek.

Het feit dat het lopen van de stage te maken heeft met de opleiding en dat die opleiding wel kan worden genoten en de stage niet, zoals eerst werd betoogd, dat is krom. En het om die reden alsnog (juridisch) faciliteren van de stagemogelijkh eid is wel een juiste redenering.

Een vraag is niet hetzelfde als veronderstelle n.

En je spreekt jezelf tegen. Want, omdat iemand een slavennazaat zou zijn mag diegene daarvan geen misbruik van maken. Volgens jou.

Maar als je geen stage kan lopen maar een opleiding wel kan volgen vind je dat wel krom.

Dus wie is hier achterlijk bezig?

dattarwa pildees

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2012, 18:42:43 »

En je spreekt jezelf tegen. Want, omdat iemand een slavennazaat zou zijn mag diegene daarvan geen misbruik van maken. Volgens jou.

Maar als je geen stage kan lopen maar een opleiding wel kan volgen vind je dat wel krom.

jij snapt er echt niks van

Offline tralalaaa

• Schoppen Vrouw
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2012, 18:55:55 »

Het is jammer voor ze, idd. Maar een stage loop je bij een organisatie, overheid heeft daar weinig invloed op.

Offline Shabba

• Schoppen 6
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #6 Gepost op: 29 mei 2012, 22:40:28 »
Ze moge
Het is jammer voor ze, idd. Maar een stage loop je bij een organisatie, overheid heeft daar weinig invloed op.

Ze hebben een studievisum en mogen niet werken. Vanuit sommige opleidingen moet je een betaalde stage regelen, wat als werk wordt gezien. Dat laatste is een probleem voor een werkgever, die mag zo'n persoon niet aannemen. Hiervoor dient bepaalde wetgeving te worden aangepast, of iets met de visum van die leerling.
Kaske kaske!

Offline Shabba

• Schoppen 6
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2012, 22:42:24 »
Had dan meteen gezegd dat je een iq van 60 had.

Kaske kaske!

Nadeem-kloon

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 3 juni 2012, 12:13:32 »

Nee hor, hij heb een iq van 61. zomaar dis je hem.

nadeem ke bhai

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 3 juni 2012, 14:07:00 »

sorry hoor. maar ben je er nog steeds niet achter dat nadeem intelligent wil spelen?  hij doet alsof hij heel intelligent is enzo, maar in feite is hij gewoon een sukkeltje. ik ken hem als sinds indianfeelings tijd. toffe gozer, alleen moet hij meer zichzelf zijn en niet stoerder lopen doen dan hij is.

Offline Adi Shankar

• Schoppen 8
  • *
  • Strafpunt 8
« Reactie #10 Gepost op: 3 juni 2012, 19:42:07 »
Mensen die haten zijn meestal jaloers op het feit dat anderen beter dan hen zijn.

fa2

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 4 juni 2012, 08:56:29 »
Mensen die haten zijn meestal jaloers op het feit dat anderen beter dan hen zijn.

hoe ironisch....da t geldt n op n voor jou

Offline Shabba

• Schoppen 6
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #12 Gepost op: 4 juni 2012, 21:05:20 »

Ik heb jou nooit 1 intelligente post zien plaatsen, dus houd je bek of kom met een inhoudelijke reactie.
Kaske kaske!

Offline Adi Shankar

• Schoppen 8
  • *
  • Strafpunt 8
« Reactie #13 Gepost op: 4 juni 2012, 21:21:52 »
Ik heb jou nooit 1 intelligente post zien plaatsen, dus houd je bek of kom met een inhoudelijke reactie.
Deze uit frustratie gemaakte opmerking is dus wel een teken van intelligentie.

Ps de post was niet voor jou bedoelt maar voor de Nadeem groupie die hem continue persoonlijk aanvalt op kaise.nl en hem brilsmurf noemt.

VeronavdLeur

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2012, 01:51:58 »

jij snapt het niet. ook al willen de organisaties het, de wet verbiedt dit (na de rechtspraak dus niet).

ik vind dat elke surinamer waarvan de voorouders als slaaf hebben gewerkt aanspraak moet kunnen maken op de Nederlandse nationaliteit.

Offline Shabba

• Schoppen 6
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2012, 18:38:24 »
jij snapt het niet. ook al willen de organisaties het, de wet verbiedt dit (na de rechtspraak dus niet).

ik vind dat elke surinamer waarvan de voorouders als slaaf hebben gewerkt aanspraak moet kunnen maken op de Nederlandse nationaliteit.

Waarom? Wat is de link tussen de een en het ander?
Kaske kaske!

VeronavdLeur

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 23 augustus 2012, 11:31:44 »
Waarom? Wat is de link tussen de een en het ander?

Zij hebben de Nederlandse kas gevuld. Hun ouders. Ze hebben gratis (tegen hun zin) werk geleverd. 100% belasting betaald.

Net zoals de slavendrijvers families nu nog steeds van het geld profiteren wat toen verdiend is, vind ik dat de families die toen hard voor Nederland gewerkt hebben, bijna 100% belasting hebben betaald, recht hebben op Nederlandse voorzieningen en nationaliteit. Ook hebben bepaalde mensen meegevochten tijdens de WO2, dus voor Nederland. Surinamers die voor/in 1975 geboren zijn, maar bijv. minderjarig waren en daardoor nog niet de keuze hadden om voor Nederland te kiezen zouden deze keuze alsnog moeten kunnen hebben. Mensen die na 1975 zijn geboren kunnen dat niet. Je moet ergens de grens trekken.

Offline Shabba

• Schoppen 6
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #17 Gepost op: 26 augustus 2012, 00:23:37 »
Wie betaalt dat dan? Ik ben niet bereid om meer belasting te betalen voor een nigger die hier zijn handje komt ophouden. Ik heb zijn voorouders niet uit Afrika gehaald.

Zij hebben de Nederlandse kas gevuld. Hun ouders. Ze hebben gratis (tegen hun zin) werk geleverd. 100% belasting betaald.

Net zoals de slavendrijvers families nu nog steeds van het geld profiteren wat toen verdiend is, vind ik dat de families die toen hard voor Nederland gewerkt hebben, bijna 100% belasting hebben betaald, recht hebben op Nederlandse voorzieningen en nationaliteit. Ook hebben bepaalde mensen meegevochten tijdens de WO2, dus voor Nederland. Surinamers die voor/in 1975 geboren zijn, maar bijv. minderjarig waren en daardoor nog niet de keuze hadden om voor Nederland te kiezen zouden deze keuze alsnog moeten kunnen hebben. Mensen die na 1975 zijn geboren kunnen dat niet. Je moet ergens de grens trekken.
Kaske kaske!

Offline Adi Shankar

• Schoppen 8
  • *
  • Strafpunt 8
« Reactie #18 Gepost op: 26 augustus 2012, 08:59:37 »
Wie betaalt dat dan? Ik ben niet bereid om meer belasting te betalen voor een nigger die hier zijn handje komt ophouden. Ik heb zijn voorouders niet uit Afrika gehaald.

Shabba Suriname is niet het oorspronkelijk e land van de creolen zij zijn er heen gemigreerd, weliswaar gedwongen maar dan nog.

Indianen daarentegen zijn wel het slachtoffer geweest van genocide c.q. etnische zuivering in bijna het hele Amerikaanse continent.

Ik zelf ben van mening dat als er één volk is dat recht heeft op een schadevergoedi ng of een symbolisch excuus dan zijn het wel de Indianen.

Maar we moeten niet vergeten dat een land, organisatie of persoon niet voor een vergrijp gestraft kan worden toen er op het moment van het plegen van het als nu beschouwde "strafbare feit"  geen regels voor waren.

Immers is het verbod op volkerenmoord pas na WOII dankzij de VN een internationaal erkende wet geworden.
En slavernij is ergens rond 1850 verboden en na het ingaan van dit verbod zijn de slaven ook vrijgelaten... dus ik denk eerlijk gezegd dat zowel Negers als Indianen op basis van deze gebeurtenissen en data hier geen harde case van kunnen maken.

Wat ook niet vergeten moet worden is dat de Negerslaven die in het geval van Suriname uit Ghana kwamen door de Ghanezen werden verkocht aan Nederlanders in ruil voor vuurwapens en goud uit de nieuwe wereld. Want geen ene Neger gaat mij kunnen wijsmaken dat de WIC het machtige gecentraliseer de Ashanti koninkrijk hebben kunnen veroveren en de bevolking gedwongen hebben kunnen meenemen.

De Britten hadden er 10 jaar voor nodig om Ghana te veroveren met een leger van rond de 10.000 man dus de schuld van de slavernij in Suriname ligt ook voor een deel bij de Afrikanen zelf.

Offline Shabba

• Schoppen 6
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #19 Gepost op: 26 augustus 2012, 11:58:34 »
Shabba Suriname is niet het oorspronkelijk e land van de creolen zij zijn er heen gemigreerd, weliswaar gedwongen maar dan nog.

Indianen daarentegen zijn wel het slachtoffer geweest van genocide c.q. etnische zuivering in bijna het hele Amerikaanse continent.

Ik zelf ben van mening dat als er één volk is dat recht heeft op een schadevergoedi ng of een symbolisch excuus dan zijn het wel de Indianen.

Maar we moeten niet vergeten dat een land, organisatie of persoon niet voor een vergrijp gestraft kan worden toen er op het moment van het plegen van het als nu beschouwde "strafbare feit"  geen regels voor waren.

Immers is het verbod op volkerenmoord pas na WOII dankzij de VN een internationaal erkende wet geworden.
En slavernij is ergens rond 1850 verboden en na het ingaan van dit verbod zijn de slaven ook vrijgelaten... dus ik denk eerlijk gezegd dat zowel Negers als Indianen op basis van deze gebeurtenissen en data hier geen harde case van kunnen maken.

Wat ook niet vergeten moet worden is dat de Negerslaven die in het geval van Suriname uit Ghana kwamen door de Ghanezen werden verkocht aan Nederlanders in ruil voor vuurwapens en goud uit de nieuwe wereld. Want geen ene Neger gaat mij kunnen wijsmaken dat de WIC het machtige gecentraliseer de Ashanti koninkrijk hebben kunnen veroveren en de bevolking gedwongen hebben kunnen meenemen.

De Britten hadden er 10 jaar voor nodig om Ghana te veroveren met een leger van rond de 10.000 man dus de schuld van de slavernij in Suriname ligt ook voor een deel bij de Afrikanen zelf.

Even on topic man. Ik heb je hele windowdress reactie gelezen, maar ik begrijp niet waarom je op mijn post reageert? Kan je dat in maximaal drie zinnen weergeven?
Kaske kaske!

VeronavdLeur

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 26 augustus 2012, 15:20:18 »

Zonder die surinamers, graag niet racistische scheldwoorden gebruiken, had Nederland de weelde van tegenwoordig niet. Je kan het zien als een openstaande rekening, waarbij wel gebruik is gemaakt van de diensten, maar waar nog niet voor betaald is. Die Surinamer kan hier bijdragen aan de Nederlandse economie, net als jij dat doet als nazaat van een contractarbeid er. Dus dat betaalt zich op den duur terug.

aliB

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 26 augustus 2012, 15:22:19 »

Dat is onzin, met een excuus help je niemand. Geef het land terug, laat alle blanken verhuizen uit Amerika, dat zou slechts een begin zijn, want de vermoorde mensen komen niet terug.

Dusdat.

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 2 september 2012, 18:03:38 »
DusDat

Kaise.nl

« Reactie #22 Gepost op: 2 september 2012, 18:03:38 »

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.

Merk op: het bericht zal niet verschijnen tot het is goedgekeurd door een moderator.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Tik in kaise.nl: