Nieuwsbrief

Naam:
Mobiel:

Uitgaantips

?

Auteur Topic: ANIL RAMDAS (54) OVERLEDEN  (gelezen 2221 keer)

Online Thakur Ganga Singh

• Schoppen 6
  • *
  • Strafpunt 0
Re: ANIL RAMDAS (54) OVERLEDEN
« Reactie #60 Gepost op: 20 februari 2012, 22:05:13 »
Haha, hij kwam juist uit een orthodox-hindoe gezin, heeft zelfs india gewoon tussen de "slums" om de situatie aldaar beter te begrijpen. Over veldwerk gesproken. Anyway, jij zou hem niet tof vinden als je een paar van teksten zou lezen over hindoes en hindoestanen. :-P
Leg uit, ik ben namelijk totaal niet bekend met zijn werk?
ज़िंदगी तो बेवफ़ा है एक दिन ठुकरायेगि। मौत महबूब है अपने साथ लेकर जाएगी।

Offline Shabba

• Schoppen 4
  • *
  • Strafpunt 0
  • Geslacht: Man
« Reactie #61 Gepost op: 20 februari 2012, 22:48:45 »
Was hij atheist of had hij zich tot een andere religie bekeerd?

Ik dacht dat hij atheïst was. Hij zou wel uit een brahman familie komen.

Offline Shabba

• Schoppen 4
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #62 Gepost op: 20 februari 2012, 22:51:25 »

Dan begin te lezen. Maakt niet uit wat je van zijn mening vindt, alleen het lezen van zijn boeken zal een verrijking voor je zijn. Trust me.

Online bubblicious

• Schoppen Vrouw
  • *
  • Strafpunt 0
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe Diem
« Reactie #63 Gepost op: 21 februari 2012, 00:20:44 »
Me oordeelt over deze man zonder te weten wat er in zijn hoofd omging en hoe zijn situatie exact is. Laf of niet sneu of niet, wat dan ook. Niemand kan er over oordelen. Fact

Kaise.nl

« Reactie #63 Gepost op: 21 februari 2012, 00:20:44 »

Offline ViNoD

• Global Moderator
  • Straight
  • *
  • Strafpunt 0
  • Music is the heart of our Soul
« Reactie #64 Gepost op: 21 februari 2012, 09:03:56 »
Ik vatte alleen een paar opvattingen samen die ik hier in deze topic gelezen heb. ;) Ik zeg nergens dat het moedig is om je kinderen zo achter te laten. Da's weer wat anders. Ik denk dat wie zegt dat er moed voor nodig is, bedoelt dat het gaat om de moed die je nodig hebt jezelf het leven te ontnemen.

Er zullen mensen zijn die dat denken. Maar degene die de daad pleegt, bevindt zich in een heel andere staat van bewustzijn dan wij. Wie weet vindt diegene het wel veel makkelijker dan wij misschien wel denken.

Het punt is en blijft: als je niet die persoon zijn of haar schoenen draagt -of die van de nabestaanden- dan is het je idd lastig voor te stellen. Ik denk dat je dat niet eens moet willen en je je gelukkig mag prijzen dat je je het niet kunt voorstellen.

Vandaar dat ik zei dat je ook niet kunt oordelen. Geldt overigens bij alles. Walk your own shoes. :)

Nee, ik meende ook niet te zeggen dat jij dat persoonlijk zou beweren hoor. Maar het feit dat zelfmoord door bepaalde personen uberhaupt gekoppeld wordt aan moed zit me niet lekker. Is het juist niet pas echt moedig als je je suicidale neigingen kunt onderdrukken en jezelf opoffert in het belang van je kinderen, die je eigenlijk meer waard zouden moeten zijn dan je eigen leven?
Nu ik de meningen van enkelen hier heb gelezen die er ook positieve aspecten in lijken te zien, kan ik je vertellen dat dit voor mij zeer opmerkelijk en verrassend is. Tevens is men er fel op tegen wanneer een derde zelfmoorden veroordeelt, terwijl ik zeker weet dat als men van een naaste weet dat deze zulke intenties zou hebben, men er alles aan zou proberen te doen om dit te kunnen voorkomen. Desalniettemin begrijp ik dan wel waarom zelfmoord binnen de hindoestaanse gemeenschap wel vaker voorkomt. Er zijn genoeg mensen die het min of meer acceptabel/begrijpelijk tot zelfs moedig vinden en die er zelf wellicht ook wel voor zouden kiezen in een uitzichtloze lijkende situatie. Dit betreur ik ten zeerste.
Kaise.nl Forum Global Moderator |E-mail: vinod@kaise.nl | BB PIN: 25F88AC3

Offline ViNoD

• Global Moderator
  • Straight
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #65 Gepost op: 21 februari 2012, 09:24:08 »
Anil Ramdas, een vreemdeling, waar hij ook ging
Door: Perdiep Ramesar
Bron: Trouw

Schrijver, journalist en programmamaker Anil Ramdas © anp
Hoe intellectueel en bekend hij ook was, Anil Ramdas bleef een vreemdeling in zijn geboorteland Suriname, een buitenlander in zijn land van oorsprong India en een allochtoon in Nederland. Zijn leven was een worsteling, zeggen intimi, een strijd tegen verschillende demonen, allemaal binnen de driehoek Nederland, Suriname en India. Zijn laatste boek dat vorig jaar uitkwam, de roman 'Badal', bleek één lange afscheidsbrief . Donderdag overleed hij op de dag dat hij 54 jaar werd. Een zelfverkozen dood, heet het. Hij was getrouwd en laat twee kinderen achter.

De strijd van de journalist, essayist en programmamaker is terug te zien in zijn boeken en essays, maar veel minder in zijn zelfverzekerde optreden. Zijn wallen onder bloeddoorlopen ogen, brilletje laag op zijn neus, zijn grijze haardos, zijn voorliefde voor wijn en de sigaret, gaven hem een intellectuele uitstraling. Soms had hij een strenge blik, als hij vond dat iemand iets doms zei. Dat had hij niet van een vreemde. Zijn vader was onderwijzer in Suriname en zijn moeder radiomaakster en regisseuse van Surinaams-Hindostaans volkstoneel in Nederland. Zijn ouders waren al lang gescheiden, zijn vader overleed vorig jaar, zijn moeder woont in Den Haag en maakt nog steeds radio en schrijft toneel.

Ramdas zag er ook kwetsbaar uit. Klein van stuk en broodmager. Alsof een harde windvlaag hem zo van zijn voetstuk zou blazen. Als hij iets aan zijn lijf had willen veranderen, dan was dat zijn lengte. Hij moest het hebben van zijn gedachten, ideeën en woorden. Na de middelbare school kwam hij uit Suriname naar Nederland en studeerde in 1986 cum laude af in de sociale geografie in Amsterdam.

Ramdas wilde wetenschapper worden, maar die loopbaan stokte nadat hij een onderzoek met vluchtverhalen van asielzoekers publiceerde waartegen de Nederlandse overheid bezwaren had, omdat hij uit vertrouwelijke informatie had geciteerd. De promovendus won een kort geding tegen het ministerie van justitie, maar moest de verhalen anonimiseren. Dat weigerde hij en hij zag als enige mogelijkheid zijn promotieonderz oek te stoppen. Hij vertrok bij de universiteit.

Schrijven wilde hij, ook al verdiende hij daar nog geen droog brood mee. Mensen wisten dat. Zo werkte bij het archief van Trouw een werkstudent - tegenwoordig stadsdeelvoorz itter in Amsterdam Zuidoost - die Ramdas uit Zuidoost kende en hem aanbeval. De schrijver woonde toen nog in de Venserpolder, zijn favoriete buurt in het stadsdeel. Ramdas schreef toen voor deze krant begin jaren tachtig een van zijn eerste grote reportages, over een sloppenwijk in Bombay waar hij zelf maanden was gaan wonen.

In 1989 trad hij in dienst van De Groene Amsterdammer onder bezielende leiding van Martin van Amerongen. De hoofdredacteur was een voorbeeld voor hem. Hij was scherp, kritisch, maar gaf de auteurs wel de ruimte. Zelf had Ramdas niet in de gaten dat hij later zo'n zelfde rol speelde voor jonge journalisten. Hij wordt vergeleken met Van Amerongen, want ook hij was scherpzinnig en gaf ze het vertrouwen dat zij ook kunnen wat hij kon. Na De Groene ging hij werken voor NRC Handelsblad, als reisverslaggev er, columnist en tot eind vorig jaar als reizend commentator.

Inmiddels had ook Hilversum, waaronder de VPRO, hem ontdekt. Hij presenteerde tv-programma's als 'Het Blauwe Licht' waarin hij samen met Stephan Sanders en twee wisselende gasten televisiefragm enten analyseerde en fileerde. Vaak zag hij iets opmerkelijks in beelden dat anderen niet konden ontwaren. Ook presenteerde hij het interviewprogr amma 'In mijn vaders huis'. Toen hij gast was van het avondvullende tv-programma 'Zomergasten', was dat een hoogtepunt voor hem.

Ramdas werd erkend als intellectueel en daar was hij trots op. Hij voelde zich een beroemdheid, vertelde hij weleens. De jongen uit het Surinaamse rijstdistrict Nickerie behoorde tot de intellectuele bovenlaag van Nederland. Hij bleef dat in de hoogtijjaren van de zogeheten linkse intellectuele elite. Ramdas zei zich geen excuusallochto on te voelen, hij werd gekend om zijn werk. Zijn essays, interviews en beschouwingen werden gepubliceerd in verschillende bundelingen bij De Bezige Bij. Ramdas werd niet alleen gekend, ook gelezen.

Zijn maatschappelij k engagement was groot. Ook toen hij nog in Suriname woonde. In één van zijn essays schrijft hij over zijn activisme tegen de Surinaamse onafhankelijkh eid. Ramdas vertelde dat hij zelfs in een auto stapte met vrienden om brand te gaan stichten rondom de onafhankelijkh eidsceremonie in 1975. Ver kwam hij niet. Hij was zo bang en zenuwachtig dat hij onderweg uit de auto stapte en naar huis terugkeerde. Hij was meer een denker.

Voor NRC Handelsblad werd hij in 2000 correspondent in India. Dat was de baan die hij altijd al had gewild. Maar hij werd niet de verslaggever die hij had moeten worden. Zelf zei hij daarover dat hij niet naar de plek des onheils ging om een ramp te verslaan, maar juist de andere kant opging. Ramdas kreeg veel kritiek op zijn werk in het land waar zijn wortels lagen. Hij was meer antropoloog dan nieuwsjager. Mooie verhalen leverden zijn paar jaren in India wel op, blijkt uit zijn boek 'Zonder liefde valt best te leven'.

Een moeilijke tijd brak aan. Zijn drankzucht nam ernstige vormen aan. Er waren dagen dat hij in een constante roes leek te verkeren, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Onmacht maakte zich meester van zijn echtgenote, dochter en zoon, blijkt uit het zeer autobiografisc he 'Badal'. Zelf voelde hij zich in zijn land van oorsprong een buitenlander, een Surinaamse Hindostaan, een Nederlander, een westerling.

Dat hij een Hindostaan was, bleek ook uit zijn omgang met mensen. Hij had iets preuts, iets afstandelijks. Ramdas bleef een nette jongen, zoals hij is opgevoed. Kritisch was hij ook over zijn eigen groep. Het leek alsof de ene helft van de Hindostaanse gemeenschap hem bewonderde en het andere deel hem verguisde. Vooral orthodoxe hindoes moesten niets van hem weten, omdat hij hun rituelen, tradities en gebruiken nog weleens op de korrel nam.

Toen hij in Nederland terug was, werd hij directeur van De Balie, het debatcentrum in Amsterdam. Ondertussen slikte hij kalmeringsmidd elen tegen zijn angsten. Zijn kwaliteiten als denker en schrijver maakten van hem nog geen goede manager. Zijn drankprobleem speelde hem ook parten. Medewerkers hebben hem weleens moeten ondersteunen, nadat hij van de trap was gevallen. Door financiële problemen kwam er voortijdig een einde aan zijn directeurschap bij De Balie.

Hij ging naar Suriname om een boek te schrijven, en dat kwam er: 'Paramaribo, de vrolijkste stad in de jungle'. Toch was hij daar niet gelukkig. In Suriname was hij een Nederlander.

Toen hij na een jaar in Nederland terugkwam, leek hij een beter pad in te zijn geslagen. Ramdas ging minder drinken, hij lette op zijn gezondheid, en hij had weer een doel in het leven. Hij trok ten strijde tegen de kiezers die Geert Wilders en zijn PVV groot hebben gemaakt. Ramdas was fel, wat hem veel vijandschap opleverde binnen de spraakmakende kringen die hij bewonderd had. De verrechtsing van die intellectuele elite voelde hij als een dolkstoot. Hij bleef achter de Amsterdamse burgemeester en huidige PvdA-leider Job Cohen staan. Hij was een linkse multiculturali st met een kleurtje, en hij bleef met gestrekt been debatteren, zoals in zijn polemiek met schrijver Joost Zwagerman.

Toen hem werd gevraagd of hij in 2013 niet een boekenweekgesc henk - zoals zijn grote voorbeeld Salman Rushdie - zou willen schrijven, ter nagedachtenis van 140 jaar Hindostaanse migratiegeschi edenis van India via Suriname naar Nederland, vond hij dat wel een 'mooie coup'. Maar dat het hem toch niet zou lukken omdat de elite hem nooit die kans zou gunnen. Hij was ontheemd, eenzaam en had het gevoel dat hij vocht tegen demonen.

Anil Ramdas is geboren op 16 februari 1958 in Paramaribo. Hij stierf op zijn verjaardag in Loenen aan de Vecht.

Offline shivani

• Schoppen 6
  • *
  • Strafpunt 0
  • Een keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
« Reactie #66 Gepost op: 21 februari 2012, 10:38:14 »
r.i.p.

nooit geweten dat hij zoon was van kamla sukul.
verschrikkelij k voor een moeder om haar kind te overleven.
The most beautiful girl in the world calls me mommy

Offline Jason Bourne

• Schoppen 4
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #67 Gepost op: 21 februari 2012, 22:38:37 »
Dit interview geeft goed weer hoe hij over Nederland dacht.
http://www.nrc.nl/boeken/2012/02/17/ik-wou-dat-we-nog-gevaarlijk-waren-2/

Offline Jason Bourne

• Schoppen 4
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #68 Gepost op: 21 februari 2012, 22:41:57 »

Ik weet het niet meer in detail, maar ik weet nog dat hij een artikel schreef over het hindoeisme waarin hij daarmee de spot dreef, ik was er nogal pissed over. Maar ja, dit soort mensen proberen daarmee een bepaald punt te maken. Verder niet boeiend.

Offline tralalaaa

• Schoppen Vrouw
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #69 Gepost op: 22 februari 2012, 13:15:05 »
Nee, ik meende ook niet te zeggen dat jij dat persoonlijk zou beweren hoor. Maar het feit dat zelfmoord door bepaalde personen uberhaupt gekoppeld wordt aan moed zit me niet lekker. Is het juist niet pas echt moedig als je je suicidale neigingen kunt onderdrukken en jezelf opoffert in het belang van je kinderen, die je eigenlijk meer waard zouden moeten zijn dan je eigen leven?
Nu ik de meningen van enkelen hier heb gelezen die er ook positieve aspecten in lijken te zien, kan ik je vertellen dat dit voor mij zeer opmerkelijk en verrassend is. Tevens is men er fel op tegen wanneer een derde zelfmoorden veroordeelt, terwijl ik zeker weet dat als men van een naaste weet dat deze zulke intenties zou hebben, men er alles aan zou proberen te doen om dit te kunnen voorkomen. Desalniettemin begrijp ik dan wel waarom zelfmoord binnen de hindoestaanse gemeenschap wel vaker voorkomt. Er zijn genoeg mensen die het min of meer acceptabel/begrijpelijk tot zelfs moedig vinden en die er zelf wellicht ook wel voor zouden kiezen in een uitzichtloze lijkende situatie. Dit betreur ik ten zeerste.
Oki. :)

Tja, het is maar vanuit welke kant je het bekijkt. Een gezond mens denkt gelukkig zoals jij, ik en veel anderen. Maar.., like I said: die mensen bevinden zich in een totaal andere staat van bewustzijn. Vanuit jouw paradigma, om het zo maar te zeggen, zul je nooit het paradigma begrijpen van diegene die de daad begaat. En andersom hij of zij dat van jou niet [meer].

Nog even een nuance: het gaat niet om het zien van positieve aspecten as in voordelen van zelfmoord. Maar dit is hoe mensen het vaak -iig in geval van ziekte- achteraf proberen te relativeren.   

Het is idd erg jammer dat dit zo vaak in onze gemeenschap [of waar dan ook] voorkomt. Waar een wil is, is altijd een weg. Het is jammer dat ze die op een gegeven moment niet meer hebben/zien. Life is what you make it. Het enige wat wij denk ik kunnen doen, is ze daaraan blijven herinneren en -vanaf de zijlijn- bij helpen.

Offline Shabba

• Schoppen 4
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #70 Gepost op: 22 februari 2012, 17:57:11 »
Dit interview geeft goed weer hoe hij over Nederland dacht.
http://www.nrc.nl/boeken/2012/02/17/ik-wou-dat-we-nog-gevaarlijk-waren-2/

Als ik dit interview goed begrijp is zijn dood een soort roep om kennisname van zijn boodschap. Dat laatste zou dan zijn dat wij massaal moeten ageren tegen de groot wordende PVV en het gedachtengoed waarvoor Ramdas stond er weer toe zou moeten doen. Dan zou zijn dood niet meer zijn dan een schreeuw om aandacht die hij, naar zijn mening, niet (genoeg) kreeg. Best wel triest eigenlijk.

Offline Shabba

• Schoppen 4
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #71 Gepost op: 22 februari 2012, 18:24:09 »
Het is idd erg jammer dat dit zo vaak in onze gemeenschap [of waar dan ook] voorkomt. Waar een wil is, is altijd een weg. Het is jammer dat ze die op een gegeven moment niet meer hebben/zien. Life is what you make it. Het enige wat wij denk ik kunnen doen, is ze daaraan blijven herinneren en -vanaf de zijlijn- bij helpen.

Onzin. Wij kunnen als gemeenschap de daad ook afkeuren, dat laatste wordt helaas te weinig gedaan.

Offline Saawan

• Schoppen Koning
  • *
  • Strafpunt 0
  • K.0rhie Kapoor!...
« Reactie #72 Gepost op: 22 februari 2012, 21:31:16 »
RIP. Goede schrijver. Soms waren zijn columns een wanhopige schreeuw om aandacht, soms heel goed.
We verliezen iemand die wat heeft bijgedragen aan onze gemeenschap.
Zoals we de bodem van een meer niet kunnen zien, omdat er rimpels op het wateroppervlak zijn, zo kunnen we de diepten van de geest niet zien, zolang de oppervlakte onrustig is.

Offline ViNoD

• Global Moderator
  • Straight
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #73 Gepost op: 23 februari 2012, 11:28:28 »
Oki. :)

Tja, het is maar vanuit welke kant je het bekijkt. Een gezond mens denkt gelukkig zoals jij, ik en veel anderen. Maar.., like I said: die mensen bevinden zich in een totaal andere staat van bewustzijn. Vanuit jouw paradigma, om het zo maar te zeggen, zul je nooit het paradigma begrijpen van diegene die de daad begaat. En andersom hij of zij dat van jou niet [meer].

Nog even een nuance: het gaat niet om het zien van positieve aspecten as in voordelen van zelfmoord. Maar dit is hoe mensen het vaak -iig in geval van ziekte- achteraf proberen te relativeren.   

Ik begrijp je. Zelf hoop ik ook dat men zelfmoorden steeds meer zal afkeuren en de mensen die suicidiale neigingen hebben proberen te helpen op andere gedachten te brengen.. op welke manier dan ook. Want het lijkt me niet aannemelijk dat het tot een bevredigende oplossing leidt, zeker niet voor de naaste omgeving. En ik begrijp ook dat het bot of zelfs gemeen overkomt om te oordelen over de overledenen in dit soort situaties. Toch lijkt me het verstandig om erover te blijven praten,  waar het de een niet heeft kunnen redden.. misschien valt een ander wel weer te redden.

Offline Crazyray

• No Pair
  • *
  • Strafpunt 3
  • This is it.
« Reactie #74 Gepost op: 25 februari 2012, 08:59:22 »
Ach. je kan wel zeggen dat zo iemand laf is, maar je weet niet wat er in hem omging. Je kan zulke dingen pas weten als je zelf ooit aan zelfmoord hebt gedacht. Je weet niet hoe depressief en klote mensen zich voelen. Voor de buitenwereld zien ze er normaal uit, maar van binnen zijn ze een brok verdriet.

Ik heb zelf de nodige dingen meegemaakt sinds kleinsaf, en heb vaker aan zelfmoord gedacht. Vooral als het slechte dagen waren, en dat was het vaak. Je gaat voor iets, maar het lukt je niet, ondanks je volle inzet. Je zoekt hulp, maar toch kom je geen stap verder. Niemand die je kan of wil helpen. Je denkt dat je alleen bent, en niemand ziet wat er mis met je is. Je denkt dat mensen je een idioot vinden.

Door zulke dingen kan je met de gedachte zitten ja.

Ramdas zijn doelen waren niet uitgekomen. Hij voelde zich een vreemde in zijn eigen land, en hier in Nederland hadden veel Hindoestanen ook wat tegen hem, en gingen er andere dingen mis. Alles bij elkaar kan hem ertoe hebben gezet om er een einde aan te maken. Tuurlijk, hij had een gezin. Maar als je je zo klote voelt, dan wil je het liefst weg van de wereld, klaar met alles, rust van alles. En dan denk je dat je kids het ook beter krijgen zonder jou gedoe.

Ieder geval RIP Anil Ramdas.

Offline tralalaaa

• Schoppen Vrouw
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #75 Gepost op: 25 februari 2012, 16:25:56 »
Onzin. Wij kunnen als gemeenschap de daad ook afkeuren, dat laatste wordt helaas te weinig gedaan.
Lijkt dat je niet wat karig? Alleen maar afkeuren?

Wat stel jij voor om daarnaast ook opbouwend, constructief te zijn?

Offline tralalaaa

• Schoppen Vrouw
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #76 Gepost op: 25 februari 2012, 16:28:26 »
Ik begrijp je. Zelf hoop ik ook dat men zelfmoorden steeds meer zal afkeuren en de mensen die suicidiale neigingen hebben proberen te helpen op andere gedachten te brengen.. op welke manier dan ook. Want het lijkt me niet aannemelijk dat het tot een bevredigende oplossing leidt, zeker niet voor de naaste omgeving. En ik begrijp ook dat het bot of zelfs gemeen overkomt om te oordelen over de overledenen in dit soort situaties. Toch lijkt me het verstandig om erover te blijven praten,  waar het de een niet heeft kunnen redden.. misschien valt een ander wel weer te redden.
Jep, denk ook dat het belangrijk is om erover te blijven praten. En dan dus wel op zo'n manier dat mensen die er het meest bij gebaat zijn er hoop uit kunnen putten.

Offline Yaara

• Schoppen 2
  • *
  • Strafpunt 7
« Reactie #77 Gepost op: 25 februari 2012, 17:43:14 »
Het Hindoeïsme denkt hier heel anders over en dat weet je zelf donders goed.
Dus omdat het Hindoeïsme dat vindt, moet ik het maar klakkeloos overnemen. That's a smart thing to do. Vooral geen eigen mening hebben.

De dood hoort bij het leven, een zelfverkozen dood is echter geen natuurlijke dood. Voor mij zit daar wel een essentieel verschil in. Zeker bij het verwerken daarvan. Wellicht blijven er ook voor altijd onbeantwoorde vragen spelen bij een zelfmoord. Dat lijkt iets wat aan je blijft knagen door je hele leven heen.
Je stelt mij de vraag of zijn kinderen voor hem centraal hebben gestaan. Misschien zal dat wel zo geweest zijn voor hem, maar voor mij persoonlijk is het dan ondenkbaar dat ik mijn kinderen op een dergelijke manier zou achterlaten in verdriet en hen mogelijk psychische schade zou aanbrengen die de mogelijke consqeuenties met zich kan meebrengen. Juist vanwege dit aspect zet ik mijn vraagtekens dus bij een dergelijke situatie. Je kunt het er toch serieus niet op mikken dat die kinderen het zich dan moeten leren inleven. Dat is te simpel gezegd.

Je verdraait de intentie van mijn woorden. Misschien moet ik het zo verwoorden. 'In het opzicht van hoe hij uiteindelijk een finale oplossing gaf aan zijn persoonlijke problemen vind ik hem inderdaad laf. Maar voor wat betreft zijn levenswerk heb ik wel bewondering en heeft hij in mijn perceptie wel de nodige lef vertoond.'
Je betrekt jezelf onnodig op Anil Ramdas. Jij bent niet belangrijk in deze topic. Het gaat om hem en zijn intenties.

eens met sav en tralala

juist die 'hindoestanen' die telkens spreken van een laffe daad
begaan eens een laffe daad. welke dat dan ook is..
Thanx babe.

Offline ViNoD

• Global Moderator
  • Straight
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #78 Gepost op: 25 februari 2012, 21:43:32 »
Je betrekt jezelf onnodig op Anil Ramdas. Jij bent niet belangrijk in deze topic. Het gaat om hem en zijn intenties.

Ik betrek mezelf niet op Anil. Niet meer of minder als dat jij dat zou doen. Jij gaat in discussie of het hier dan wel of geen laffe daad betreft en vanuit mijn zienswijze onderbouw ik mijn mening in deze. Niets meer dan dat. Mijn ergenis is veelal dat nog teveel mensen een zelfmoord als 'logische' en/of  'begrijpelijke' daad zien in bepaalde schijnbaar uitzichtloze situaties. Ik ben het daar niet mee eens.

Offline Shabba

• Schoppen 4
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #79 Gepost op: 26 februari 2012, 08:57:53 »
Lijkt dat je niet wat karig? Alleen maar afkeuren?

Wat stel jij voor om daarnaast ook opbouwend, constructief te zijn?

We kunnen die zwakkelingen uit de gemeenschap verstoten. Zal ze leren!

Offline Yaara

• Schoppen 2
  • *
  • Strafpunt 7
« Reactie #80 Gepost op: 26 februari 2012, 10:00:37 »
Ik betrek mezelf niet op Anil. Niet meer of minder als dat jij dat zou doen. Jij gaat in discussie of het hier dan wel of geen laffe daad betreft en vanuit mijn zienswijze onderbouw ik mijn mening in deze. Niets meer dan dat. Mijn ergenis is veelal dat nog teveel mensen een zelfmoord als 'logische' en/of  'begrijpelijke' daad zien in bepaalde schijnbaar uitzichtloze situaties. Ik ben het daar niet mee eens.

Je betrekt jezelf wel op Anil. Je maakt een voorstelling hoe het is om vader te zijn. Iedereen is een andere vader met andere perspectieven. Opvoeding is subjectief. Jij voedt je kids anders op en jou vader heeft jou weer anders opgevoed. 

Ik vind zelfmoord niet logisch of begrijpelijk. Totaal niet. Ik zeg alleen dat je je meer moet inleven. Ik erger me aan mensen zoals jij: veroordelen zonder kennis van zaken. 

We kunnen die zwakkelingen uit de gemeenschap verstoten. Zal ze leren!
Op een eilandje in een kasteel, opsluiten en de sleutel weggooien haha.

Offline ViNoD

• Global Moderator
  • Straight
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #81 Gepost op: 26 februari 2012, 13:42:46 »
Je betrekt jezelf wel op Anil. Je maakt een voorstelling hoe het is om vader te zijn. Iedereen is een andere vader met andere perspectieven. Opvoeding is subjectief. Jij voedt je kids anders op en jou vader heeft jou weer anders opgevoed. 

Ik vind zelfmoord niet logisch of begrijpelijk. Totaal niet. Ik zeg alleen dat je je meer moet inleven. Ik erger me aan mensen zoals jij: veroordelen zonder kennis van zaken. 

Het feit dat vaders hun kinderen anders opvoeden doet er niets vanaf dat je een verantwoordeli jkheid daarin behoudt. In dat opzicht staan alle ouders daar gelijk voor. Ik kan begrijpen dat mensen met veel problemen zouden kunnen wensen dat het leven ophoudt, ik las ook de reactie van CrazyRay, maar in mijn perceptie is zelfmoord niet echt een oplossing. Deze mensen moeten op een andere manier worden geholpen. Ik denk ook dat veel mensen die zelfmoordneigi ngen hebben gehad ooit, en die er toch voor gekozen hebben om door te gaan.. oftewel te strijden tegen hun problemen en die hebben overwonnen (misschien deels) later vast blij zijn met het feit dat ze het niet hebben gedaan. Ik zal zelfmoord bijna altijd veroordelen, omdat ik het zie als een zonde.. een verkeerde daad. Ook vanuit diverse geloofsovertui gingen wordt zelfmoord overigens gezien als een zonde. Noem het veroordelen, maar zo kijk ik ernaar. Er zijn uitzonderlijke situaties waarin ik zelfmoord overigens niet afkeur... zoals iemand die net tig moorden heeft gepleegd en daarna zichzelf om zeep helpt. Dan heb ik zoiets van.. ja beter dat je er niet meer bent.. niemand zou deze persoon ooit willen helpen.. en je hebt iets gedaan wat je in je verdere leven toch niet meer kunt goedmaken.

Offline Yaara

• Schoppen 2
  • *
  • Strafpunt 7
« Reactie #82 Gepost op: 26 februari 2012, 13:46:42 »
Het feit dat vaders hun kinderen anders opvoeden doet er niets vanaf dat je een verantwoordeli jkheid daarin behoudt. In dat opzicht staan alle ouders daar gelijk voor. Ik kan begrijpen dat mensen met veel problemen zouden kunnen wensen dat het leven ophoudt, ik las ook de reactie van CrazyRay, maar in mijn perceptie is zelfmoord niet echt een oplossing. Deze mensen moeten op een andere manier worden geholpen. Ik denk ook dat veel mensen die zelfmoordneigi ngen hebben gehad ooit, en die er toch voor gekozen hebben om door te gaan.. oftewel te strijden tegen hun problemen en die hebben overwonnen (misschien deels) later vast blij zijn met het feit dat ze het niet hebben gedaan. Ik zal zelfmoord bijna altijd veroordelen, omdat ik het zie als een zonde.. een verkeerde daad. Ook vanuit diverse geloofsovertui gingen wordt zelfmoord overigens gezien als een zonde. Noem het veroordelen, maar zo kijk ik ernaar. Er zijn uitzonderlijke situaties waarin ik zelfmoord overigens niet afkeur... zoals iemand die net tig moorden heeft gepleegd en daarna zichzelf om zeep helpt. Dan heb ik zoiets van.. ja beter dat je er niet meer bent.. niemand zou deze persoon ooit willen helpen.. en je hebt iets gedaan wat je in je verdere leven toch niet meer kunt goedmaken.
Ook in de mate van verantwoordeli jkheid kan je verschillen van mening. Zelfmoord is ook geen oplossing. Niemand zegt dat het een oplossing is. Dat is het punt ook helemaal niet. Je veroordeelt het als een kip zonder kop. Dat is mijn punt.

Offline ViNoD

• Global Moderator
  • Straight
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #83 Gepost op: 26 februari 2012, 20:53:21 »
Ook in de mate van verantwoordeli jkheid kan je verschillen van mening. Zelfmoord is ook geen oplossing. Niemand zegt dat het een oplossing is. Dat is het punt ook helemaal niet. Je veroordeelt het als een kip zonder kop. Dat is mijn punt.

Ik heb mn mening onderbouwd. Je bent het er gewoon niet mee eens. Anil zijn beweegredenen ken ik niet, zijn laatste handeling veroordeel ik echter wel, wat het motief ook mag zijn. Maar ik laat t erbij, over de doden gaan we verder niet kwaad spreken. May he rest in peace.

Offline Yaara

• Schoppen 2
  • *
  • Strafpunt 7
« Reactie #84 Gepost op: 27 februari 2012, 13:05:50 »
Ik heb mn mening onderbouwd. Je bent het er gewoon niet mee eens. Anil zijn beweegredenen ken ik niet, zijn laatste handeling veroordeel ik echter wel, wat het motief ook mag zijn. Maar ik laat t erbij, over de doden gaan we verder niet kwaad spreken. May he rest in peace.
Hypocriet! Je heb al kwaad gesproken door je veroordeling.

Offline ViNoD

• Global Moderator
  • Straight
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #85 Gepost op: 27 februari 2012, 13:24:31 »

Anil zal niet herinnerd blijven om slechts die ene daad. De discussie ging over zijn laatste daad. (En zelfmoord in het algemeen). En ondanks dat zal ik hem verder ook in positieve zin blijven herinneren.

Offline Shabba

• Schoppen 4
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #86 Gepost op: 27 februari 2012, 19:48:57 »

Echt zo'n bekrompen hindoestaanse opmerking. Die man heeft gewoon een onderbouwde genuanceerde mening.

Offline Yaara

• Schoppen 2
  • *
  • Strafpunt 7
« Reactie #87 Gepost op: 28 februari 2012, 09:39:14 »
Echt zo'n bekrompen hindoestaanse opmerking. Die man heeft gewoon een onderbouwde genuanceerde mening.
Tor ghaar.

Offline Shabba

• Schoppen 4
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #88 Gepost op: 28 februari 2012, 22:20:35 »

Offline Yaara

• Schoppen 2
  • *
  • Strafpunt 7