Nieuwsbrief

Naam:
Mobiel:

Uitgaantips

?

Auteur Topic: Afrika het beloofde land voor de werkloze Europeaan?  (gelezen 217 keer)

Online Thakur Ganga Singh

• Schoppen 6
  • *
  • Strafpunt 0
Afrika het beloofde land voor de werkloze Europeaan?
« Gepost op: 5 februari 2012, 13:13:07 »
Geachte kaise.nl leden,

Dit topic open ik aan de hand van een uitzending van nieuwsuur van afgelopen week die ik erg interessant vond.

De uitzending ging over de beleving van de Euro crisis door de Portugezen, immers is Portugal na Griekenland er het meest slecht aan toe binnen de Eurozone.

De uitzending die te zien is op - http://nieuwsuur.nl/onderwerp/336701-24-miljoen-werklozen-in-eu.html - ging over het feit dat steeds meer werkloze Portugezen (vooral hoogopgeleiden en/ of mensen met veel werkervaring) immigreren maar er niet voor kiezen om naar andere EU landen te gaan, maar om hun geluk te zoeken in Angola (een voormalige Portugese kolonie die het nu erg goed doet).

Angola is met Nigeria en Equatoriaal-Guinea een van de weinige olieproduceren de landen in sub sahara Afrika. Het land bezit ook andere waardevolle grondstoffen zoals diamanten.

Tot voor kort werd het land geteisterd door een burgeroorlog maar sinds die voorbij is het land in een rap tempo aan het industrialiser en.

Ik vraag me een paar dingen af over de toekomstige economische groei van Angola en andere Afrikaanse landen. En wil weten wat de mening van de kaise.nl leden hierover is.

1. Waarom gaan de Portugezen naar Angola? Denken jullie net als ik dat ze echt geloven dat Angola in tegenstelling tot Portugal geen Griekenland 2 is waar ze wel een toekomst hebben?

Of zijn jullie minder optimistisch en zien jullie het als iets tijdelijks omdat er nu  veel werkgelegenhei d is en dat beide landen dezelfde taal spreken dat er nu veel Portugezen naar Angola gaan?

2. Had een van jullie het ooit verwacht dat Europeanen naar Afrika zouden emigreren om op zoek te gaan naar een beter leven?

Ik totaal  niet, ik zelf was er verbaasd toen ik deze uitzending zag, en als iemand mij dit een paar jaar eerder verteld had was ik waarschijnlijk dood gegaan van het lachen.

Of zagen jullie het wel aankomen dat een continent als Afrika met veel natuurlijke rijkdommen in de bodem ooit een paradijs voor arme werkeloze Europeanen had kunnen worden.

3. Denken jullie dat Afrikaanse landen als Zuid Afrika, Egypte, Nigeria en Angola concurrenten kunnen worden van Aziatische opkomende economieën als China, India en Maleisië ?

Of geloven jullie hier helemaal niet in omdat Afrika politiek veel instabieler is dan Azië en dat de Afrikanen nu van geluk mogen spreken dat het tijdelijk goed gaat. Omdat er waarschijnlijk binnenkort toch weer een nieuwe burgeroorlog uit zal breken?

ज़िंदगी तो बेवफ़ा है एक दिन ठुकरायेगि। मौत महबूब है अपने साथ लेकर जाएगी।

Offline Jason Bourne

• Schoppen 4
  • *
  • Strafpunt 0
Re: Afrika het beloofde land voor de werkloze Europeaan?
« Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2012, 14:37:36 »
Tis er ook lekker warm, de afrikaanse landen behoren qua natuur tot de mooiste landen op de aarde. Er zijn zeker afrikaanse landen die het goed, zoals kenia en zuid afrika. De meeste landen zijn nog wel arm en onderontwikkel d, maar dat betekent dat er volop werk te doen is! Ik weet alleen of de landen stabiel zullen zijn. Laatst waren daar toch weer aanslagen? En je hebt ook tribale spanningen.

• Schoppen 6
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2012, 17:57:00 »
De meeste landen zijn nog wel arm en onderontwikkel d, maar dat betekent dat er volop werk te doen is! Ik weet alleen of de landen stabiel zullen zijn. Laatst waren daar toch weer aanslagen? En je hebt ook tribale spanningen.
Precies daarom hebben ze ervaren en/ of geschoolde werknemers uit Europa nodig en als ze ook nog eens goed betalen, waarom niet?

Inderdaad de stabiliteit is een groot probleem in Afrika, alleen ik denk dat zo lang de overheden de winsten die ze maken door het werk van Europese arbeidskrachte n delen met de bevolking in de vorm van scholing, basisvoorzieni ngen als schoon water en stroom en banen het wel mee zal vallen qua spanningen.

Ja die tribale spanningen hebben te maken met het feit dat de Fransen en Engelsen met een potlood en liniaal Afrika verdeeld hebben zonder naar het leefgebied van veel Afrikaanse stammen te kijken.

• Schoppen 6
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2012, 21:49:15 »
Vandaag was ook tijdens het 8 uur journaal weer een item over de economische groei in Afrika er werden drie landen genoemd die erg aan het opkomen zijn: Angola, Nigeria en Kenia.

In het artikel van de NOS wat hieronder staat wordt zelfs gesproken over het feit dat Afrika, zelfs Aziatische grootmacht China zal inhalen.

Wat denken jullie?

Afrika biedt ondernemers kansen.

Europa kan jaloers naar Afrika kijken. Daar hebben ze geen enkele last van recessie en crisis, integendeel. In Afrika wordt de komende jaren een economische groei van 5 tot 6 procent voorspeld. Volgens sommige onderzoeken streeft Afrika zelfs China voorbij. Er dus liggen er grote kansen, ook voor Nederlandse bedrijven.

"Afrikanen zijn net mensen. Soms worden ze gezien als stumperds, maar Afrikanen willen precies dezelfde dingen als wij", zegt Bob van der Bijl, directeur van de Netherlands African Business Council. "Dus niet alleen het nieuwste mobieltje, maar ook Dove-shampoo en Heineken-bier".

Grote Nederlandse bedrijven als Unilever, Philips en Heineken weten het allang. In Afrika valt geld te verdienen, nu Afrikanen steeds meer te besteden krijgen. Zo groeit de omzet van Unilever in Afrika meer dan twee keer zo hard als in de rest van de wereld.
Economische groei

Het IMF voorspelt voor dit jaar een groei van 6 procent. In sommige landen, zoals het olierijke Angola, zelfs meer dan 10 procent. Hoewel grondstoffen als olie, koper en goud nog steeds een hoofdrol spelen, groeien ook de industrie en de dienstenmarkt in Afrika.

Uganda is de grootste groeier, met de komende acht jaar gemiddeld 6,4 procent, volgens de Atlas of Economic Complexity van de Harvard University. In de top-10 staan maar liefst acht Afrikaanse landen, die allemaal sneller groeien dan China, waar de gemiddelde groei afneemt naar 4,6 procent. Nederland staat met 1,9 procent op de 124ste plaats.

Omdat in Afrika ook de bevolking snel groeit, gelden deze spectaculaire cijfers uiteraard niet voor het bni, het inkomen per hoofd van de bevolking. Veel Afrikanen zijn nog steeds arm. Zo zal het gemiddelde jaarinkomen in Uganda in 2020 700 dollar zijn.
Middenklasse

Maar dan nog is er reden voor optimisme, zegt Bob van der Bijl van de NABC. "Want je ziet de armoede in snel tempo afnemen en een middenklasse ontstaan. Bovendien kloppen die data in Afrika vaak niet. Er is een grote informele economie, waardoor Afrikanen nu al veel meer geld te besteden hebben dan we denken."

Van der Bijl ziet grote veranderingen. "Toen ik eind jaren 90 in Zambia woonde, waren er geen winkelcentra. In 2004 waren er wel winkelcentra, maar stonden de parkeerterrein en leeg. Nu staan de parkeerterrein en vol.
Import en export

De econoom adviseert Nederlanders die zakendoen in en met Afrika. Zijn netwerk is flink gegroeid. Had de Netherlands African Business Council vijf jaar geleden nog maar 80 leden, nu zijn er meer dan 350 Nederlandse bedrijven en ondernemers bij aangesloten.

Voor een groot deel gaat het nog om import- en export, zoals Hollandse bloemen en cacao uit Afrika. "Maar ik denk dat je beter daar kunt gaan produceren en verkopen. Je ziet het aantal Afrikaanse consumenten toenemen en er is ook ontzettend veel achterstallig onderhoud aan wegen, havens, enzovoort."

Toch vindt Van der Bijl Nederlandse ondernemingen nog te terughoudend. Uit een onderzoek dat zijn organisatie samen met bureau Berenschot deed, blijkt dat tweederde van de grote Nederlandse bedrijven geen investeringen in Afrika overweegt. "Dat vind ik vreemd voor een handelsland als Nederland."
Imago

Het komt voor een deel door het negatieve imago van Afrika, als continent van honger, oorlog en corrupt wanbestuur. "Er zijn natuurlijk dingen die er niet goed lopen. Het is niet makkelijk om er succesvol te zijn. Daarom zegt een topman van Unilever ook dat je je beste mensen naar Afrika moet sturen en geen uitgerangeerde managers."

Maar je hoeft volgens Van der Bijl geen 'modern-day cowboy' te zijn om iets in Afrika te beginnen. Zeker wanneer je je als bedrijf begeeft op een terrein waar je toch al goed in bent en als je samenwerkt met lokale bedrijven. Een groot voordeel is volgens hem is dat de culturele verschillen veel kleiner zijn dan met bijvoorbeeld Azië. "Afrikanen snappen tenminste onze grappen."

Bron: nos.nl

Kaise.nl

« Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2012, 21:49:15 »

Online Berlusconi

• Schoppen 10
  • *
  • Strafpunt 4
« Reactie #4 Gepost op: 7 maart 2012, 22:07:46 »
De Portugezen die daar nu gaan , die zullen zeker welvarend gaan worden net zoals de Blanke boeren ooit in Zuid-Afrika ,ze zullen een elite gaan worden in die Afrikaanse landen.  Voor een deel van de inheemse mensen die zullen ervan profiteren maar het word gewoon een soort vergelijkbare situatie met Zuid-Afrika. Europeanen zijn namelijk wel capabel en zijn wel in staat de rijkdommen die in de bodem zitten te benutten en voor hun eigen gewin in te zetten. Die zijn binnen mum van tijd steenrijk.

Uiteindelijk zullen toch weer spanningen gaan ontstaan door de verschillen in mentaliteit van de zwarte bevolking en de blanken. Ik weet bijna zeker dat je een soort van Zuid-Afrikaanse toestanden gaat krijgen.

Online Berlusconi

• Schoppen 10
  • *
  • Strafpunt 4
« Reactie #5 Gepost op: 7 maart 2012, 22:09:06 »
Owja en die snelle groei van die Afrikaanse landen moet je met een dikke korrel zout nemen. Het is namelijk makkelijker om van een dubbeltje een kwartje te maken dan van 100 miljard , 300 miljard.

• Schoppen 6
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #6 Gepost op: 7 maart 2012, 22:21:57 »
De Portugezen die daar nu gaan , die zullen zeker welvarend gaan worden net zoals de Blanke boeren ooit in Zuid-Afrika ,ze zullen een elite gaan worden in die Afrikaanse landen.  Voor een deel van de inheemse mensen die zullen ervan profiteren maar het word gewoon een soort vergelijkbare situatie met Zuid-Afrika. Europeanen zijn namelijk wel capabel en zijn wel in staat de rijkdommen die in de bodem zitten te benutten en voor hun eigen gewin in te zetten. Die zijn binnen mum van tijd steenrijk.

Uiteindelijk zullen toch weer spanningen gaan ontstaan door de verschillen in mentaliteit van de zwarte bevolking en de blanken. Ik weet bijna zeker dat je een soort van Zuid-Afrikaanse toestanden gaat krijgen.
Maar jij gelooft niet dat de Afrikanen misschien wel het een en ander kunnen leren van de Europeanen die naar Afrika trekken mbt sowieso het gebruik van computers en automatisering maar ook wat betreft het opbouwen van handelsnetwerk en met Europese bedrijven?

Owja en die snelle groei van die Afrikaanse landen moet je met een dikke korrel zout nemen. Het is namelijk makkelijker om van een dubbeltje een kwartje te maken dan van 100 miljard , 300 miljard.
Oke hier geef ik je gelijk in. Het lijkt me sterk dat Afrikaanse landen de groei van een land als China voorbij zullen gaan China investeert namelijk veel in allerlei sectoren met hun eigen geld en kan dus zelf kiezen wat ze intern ontwikkelen.

Afrikaanse landen zijn vooral afhankelijk van buitenlandse investeerders en hebben het niet altijd voor het zeggen en moeten blij zijn dat Westerse landen daar hun bedrijven neerzetten om zo werk aan het volk te bieden.

Een voordeel heeft Afrika wel, ze hebben veel goedkope arbeidskrachte n die zo een concurrentie kunnen vormen voor de kleding en plastic troep industrie in India en China.

Online Berlusconi

• Schoppen 10
  • *
  • Strafpunt 4
« Reactie #7 Gepost op: 7 maart 2012, 22:33:14 »
Maar jij gelooft niet dat de Afrikanen misschien wel het een en ander kunnen leren van de Europeanen die naar Afrika trekken mbt sowieso het gebruik van computers en automatisering maar ook wat betreft het opbouwen van handelsnetwerk en met Europese bedrijven?
Oke hier geef ik je gelijk in. Het lijkt me sterk dat Afrikaanse landen de groei van een land als China voorbij zullen gaan China investeert namelijk veel in allerlei sectoren met hun eigen geld en kan dus zelf kiezen wat ze intern ontwikkelen.

Afrikaanse landen zijn vooral afhankelijk van buitenlandse investeerders en hebben het niet altijd voor het zeggen en moeten blij zijn dat Westerse landen daar hun bedrijven neerzetten om zo werk aan het volk te bieden.

Een voordeel heeft Afrika wel, ze hebben veel goedkope arbeidskrachte n die zo een concurrentie kunnen vormen voor de kleding en plastic troep industrie in India en China.

Jij bent een hele naïeve koppige gozer ook he. Ok nog een keer dan. Ik ben van mening dat in een land ,de bevolking , het ras , een gemiddeld IQ moet bezitten van laten we zeggen 100-110. Als dit zo is dan zal een land denk ik een hoge maatschappij kunnen worden en hoge levensstandaar d kunnen ontwikkelen. Zit je onder dit gemiddelde dan gaat het heel erg lastig worden. Simpel.

Afrikanen of zwarten en dat is al sinds dag en jaar bekend zijn beneden gemiddeld intelligent. Dat is door verschillende wetenschappers en studies uitgezocht. Alleen niet politiek correct om te zeggen Die mensen hebben heel veel moeite met slagen in Westerse samenlevingen. Zelfs in Westerse landen waar zij geboren en getogen zijn lukt het niet. De VS is hiervan het allerbeste voorbeeld. Probeer eens iets te lezen daarover. Er staat veel over op het net.

Afrikanen kun je inzetten om te werken onder iemand en dan het liefst niet al te ingewikkelde werkprocessen maar eenvoudig en fysiek werk. Dat is waar ze lang geleden ook door de Blanken voor zijn gebruikt. De blanken waren toen ook niet dom ,die mensen hebben goed bekeken waar Afrikanen nuttig konden zijn op welk vlak. Darwin himself heeft studies gedaan over Afrikanen ,moet je maar even opzoeken.

Het is laatst in Nederland een debat geweest over ontwikkelingsh ulp of die doorgezet moet worden omdat er in de praktijk na zoveel jaren nauwelijks vooruitgang geboekt is.

Ik denk dat Afrikanen gewoon geschikt zijn voor een andere manier van leven. Een simpelere manier.Ze zijn in de war door de blanke interventie die er in hun continent geweest is. De blanken zijn schuldig geweest aan een groot deel van het lijden van zwarten maar niet voor al hun lijden. Tegenwoordig blijkt dat zwarten in Westerse samenlevingen vooral een last zijn.

Kaise.nl

« Reactie #7 Gepost op: 7 maart 2012, 22:33:14 »

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.

Merk op: het bericht zal niet verschijnen tot het is goedgekeurd door een moderator.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Tik 9 in.: