Nieuwsbrief

Naam:
Mobiel:

Uitgaantips

?

Auteur Topic: Andere benadering tijdperken  (gelezen 667 keer)

Offline MR. SAMA

• flush
  • *
  • Strafpunt 1
  • Geslacht: Vrouw
  • Nothing changed.
Andere benadering tijdperken
« Gepost op: 20 september 2011, 13:50:00 »
Words and hearts should be handled with care.
For words spoken and hearts broken are the hardest things to repair.

Offline MR. SAMA

• flush
  • *
  • Strafpunt 1
  • Nothing changed.
Re: Andere benadering tijdperken
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2011, 13:50:58 »
Volgens deze berekening zitten we nu in de Dwarpara Yuga en niet in de Kali Yuga.

Wie heeft hier weleens wat over gelezen?
Ik heb zelf namelijk alleen nog maar 'n verwijzing hiernaar gelezen.

Offline MR. SAMA

• flush
  • *
  • Strafpunt 1
  • Nothing changed.
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2011, 13:51:48 »
Het komt uit 't boek dat hier toegelicht wordt.:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Holy_Science

Offline Kaatil

• Schoppen Boer
  • *
  • Strafpunt 0
  • Geslacht: Man
  • Ek machar sala aadmi ko hijraa bana deta hai
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2011, 14:16:07 »
ken het niet  :dontknow:
zal het eens doorlezen
Dekh tere sansaar kii haalat kyaa ho gaii bhagavaan

Kaise.nl

« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2011, 14:16:07 »

Offline MR. SAMA

• flush
  • *
  • Strafpunt 1
  • Nothing changed.
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2011, 14:21:51 »
ken het niet  :dontknow:
zal het eens doorlezen
Ja dit zou de theorie erachter zijn ofzo: "Sri Yukteswar ontdekte de wiskundige toepasbaarheid van een nachteveningsc yclus van 24000 jaar op onze tegenwoordige tijd. De cyclus is verdeeld in een rijzende en dalende boog, elk van 12000 jaar. Binnen elke boog komen 4 yuga's of tijdperken voor, genaamd Kali, Dwapara, Treta en Satya, overeenkomend met de griekse voorstelling van een Ijzeren, Bronzen, Zilveren en Gouden eeuw."

Offline GaRuDa

• Schoppen 5
  • *
  • Strafpunt 0
  • CoD $PeCiaLi$T
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2011, 17:59:22 »
Goeie topic, maar naar mijn mening zitten we tegen het einde van KalYug, en gaan we Satya Yug benaderen, tijdperk van Waarheid (Goudentijdperk). Het is een Cyclus, van Satya naar Kalyug, en andersom van Kalyug terug naar Satya. Ik claim niks, is gewoon mijn mening :-)

Offline MR. SAMA

• flush
  • *
  • Strafpunt 1
  • Nothing changed.
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2011, 18:02:18 »
Goeie topic, maar naar mijn mening zitten we tegen het einde van KalYug, en gaan we Satya Yug benaderen, tijdperk van Waarheid (Goudentijdperk). Het is een Cyclus, van Satya naar Kalyug, en andersom van Kalyug terug naar Satya. Ik claim niks, is gewoon mijn mening :-)
Ik wilde net je quote uit de andere topic hier plaatsen(of andersom) :)

Offline MR. SAMA

• flush
  • *
  • Strafpunt 1
  • Nothing changed.
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2011, 18:03:10 »
Volgens de schrijver/bedenker van deze theorie is de Kali Yuga 't tijdperk van materialisme terwijl de Dwapara Yuga het tijdperk is van ontwikkelingen . Vandaar dat dit dan de Dwapara Yuga zou zijn :)

Offline GaRuDa

• Schoppen 5
  • *
  • Strafpunt 0
  • CoD $PeCiaLi$T
« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2011, 18:08:00 »
Volgens de schrijver/bedenker van deze theorie is de Kali Yuga 't tijdperk van materialisme terwijl de Dwapara Yuga het tijdperk is van ontwikkelingen . Vandaar dat dit dan de Dwapara Yuga zou zijn :)

Welke ontwikkelingen zie je in de praktijk? Ik zie alleen maar chaos, Economische crisis, wereld is in de macht van de Duivel (Illuminati), dat verklaard waarom er zoveel mensen werkloos zijn, mensen vechten met elkaar, zijn jaloers op elkaar, maken elkaar dood, ze haten elkaar, al deze dingen zie ik in het praktijk, vandaar dat ik geloof da we in KaliYuga zijn. Dwapar Yuga was de tijdperk van Krishna, die zei hierna komt KaliYug, hij zei ook 5000 jaar na Kaliyug, komt er een Gouden Tijdperk van 10.000 jaar, daarna begint Kaliyuga opnieuw. Ik weet het ook niet zeker.

Offline MR. SAMA

• flush
  • *
  • Strafpunt 1
  • Nothing changed.
« Reactie #9 Gepost op: 20 september 2011, 18:27:41 »
Welke ontwikkelingen zie je in de praktijk? Ik zie alleen maar chaos, Economische crisis, wereld is in de macht van de Duivel (Illuminati), dat verklaard waarom er zoveel mensen werkloos zijn, mensen vechten met elkaar, zijn jaloers op elkaar, maken elkaar dood, ze haten elkaar, al deze dingen zie ik in het praktijk, vandaar dat ik geloof da we in KaliYuga zijn. Dwapar Yuga was de tijdperk van Krishna, die zei hierna komt KaliYug, hij zei ook 5000 jaar na Kaliyug, komt er een Gouden Tijdperk van 10.000 jaar, daarna begint Kaliyuga opnieuw. Ik weet het ook niet zeker.

Ik weet 't ook niet zeker :(

;)

Volgens bovenstaande theorie dus, is 't verkeerd berekend.
Het ene tijdperk heeft bijv 1200 jaar, 't andere 2400 en weer 't andere 4800.

Ontwikkelingen zoals electriciteit en atoomenergie.
"Het is het tijdperk van telegraaf, radio, vliegtuigen en andere uitvindingen waarmee men de ruimte kan overwinnen." Het is een 2400 jarig tijdperk dat 1700 n. C. begonnen is.
De Treta Yuga zou hierna dan beginnen in 4100. Dat zou gekenmerkt worden door algemene kennis van telepathische communicatie en andere 'de tijd tot nul reducerende' uitvindingen.

Offline GaRuDa

• Schoppen 5
  • *
  • Strafpunt 0
  • CoD $PeCiaLi$T
« Reactie #10 Gepost op: 20 september 2011, 18:41:24 »
Ik hoop gewoon dat we bij de einde van KaliYuga zitten, en hopelijk de Gouden Tijdperk mogen ervaren, dat zou toch prachtig zijn. Ja zowiezo de kalender die wij hier in het westen kennen, die klopt al voor geen meter. Ze hebben zelfs 1 maand/1 sterrenbeeld overgeslagen. Ophiuchus - de slangendrager. 30 november tot 18 december. Heb een vermoeden dat Ophuichus zelfde is als RahuKetu.

Offline MR. SAMA

• flush
  • *
  • Strafpunt 1
  • Nothing changed.
« Reactie #11 Gepost op: 20 september 2011, 19:30:48 »
Ik hoop gewoon dat we bij de einde van KaliYuga zitten, en hopelijk de Gouden Tijdperk mogen ervaren, dat zou toch prachtig zijn. Ja zowiezo de kalender die wij hier in het westen kennen, die klopt al voor geen meter. Ze hebben zelfs 1 maand/1 sterrenbeeld overgeslagen. Ophiuchus - de slangendrager. 30 november tot 18 december. Heb een vermoeden dat Ophuichus zelfde is als RahuKetu.

Hahaha waarom hoop je op 't gouden tijdperk?
't is toch niet echt iets dat we nog wel mee kunnen/zullen maken.

Dat van die sterrenbeelden weet/wist ik niet.
Ben wel van plan meer te gaan lezen over astrologie. Misschien kom ik 't dan nog wel tegen.

Offline chander

• No Pair
  • *
  • Strafpunt 6
  • DESI PAPA
« Reactie #12 Gepost op: 20 september 2011, 20:09:20 »

Online Thakur Ganga Singh

• Schoppen 6
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #13 Gepost op: 20 september 2011, 20:22:56 »
Volgens deze berekening zitten we nu in de Dwarpara Yuga en niet in de Kali Yuga.

" According to the Puranas this yuga ended at the moment when Krishna returned to his eternal abode of Vaikuntha."
Dus wat jouw bron zegt klopt niet.

Trouwens aan het het eind van de Kali Yuga zal Brahma "sterven" vervolgens wedergeboren worden het universum opnieuw schapen en begint het weer bij Satya Yuga.
ज़िंदगी तो बेवफ़ा है एक दिन ठुकरायेगि। मौत महबूब है अपने साथ लेकर जाएगी।

Offline MR. SAMA

• flush
  • *
  • Strafpunt 1
  • Nothing changed.
« Reactie #14 Gepost op: 20 september 2011, 20:54:43 »
http://www.femtopia.nl/maan/slangendrager.htm
Thnxz.

Ik begrijp alleen niet hoe dit dan in de huidige dierenriem plaats kan/zou kunnen nemen.
En die site is nogal apart, 't geeft niet helemaal aan hoe 't nu deel uit kan maken van de astrologie.

Maar ik ga wel verder zoeken/lezen nog :)

Offline chander

• No Pair
  • *
  • Strafpunt 6
  • DESI PAPA
« Reactie #15 Gepost op: 20 september 2011, 21:11:19 »
Thnxz.

Ik begrijp alleen niet hoe dit dan in de huidige dierenriem plaats kan/zou kunnen nemen.
En die site is nogal apart, 't geeft niet helemaal aan hoe 't nu deel uit kan maken van de astrologie.

Maar ik ga wel verder zoeken/lezen nog :)
Ik kopieer ff een stukje voor je uit de tekst.. mischioen dat dat wat meer duidelijkheid geeft...

Wellicht werpt het laatste stukje wat zonlicht op het raadsel van de verdwijning van het 13e dierenriemteke n. In de tijd dat de goden het overnamen van de godin en de zon belangrijker werd dan de maan, ging men ook rationeler denken en maakte steeds minder contact met het goddelijke, vooral met het vrouwelijk goddelijke. Degenen die nog contact konden maken met de godin, werden naar de sterren hemel verbannen, niet meer begrepen of niet gehoord. De slang werd de boodschapper van de duivel, van (de) Hel. De dertien maanmaanden werden twaalf zonnemaanden en binnen dit nieuwe moderne bewustzijn was er geen plaats voor de boodschap van dit dertiende dierenriemteke n, dat met de ouderwetse energie van de godin en de toen achterhaalde vrouwelijke kwaliteiten was verbonden.

Offline GaRuDa

• Schoppen 5
  • *
  • Strafpunt 0
  • CoD $PeCiaLi$T
« Reactie #16 Gepost op: 20 september 2011, 21:23:17 »
Hahaha waarom hoop je op 't gouden tijdperk?
't is toch niet echt iets dat we nog wel mee kunnen/zullen maken.

Dat van die sterrenbeelden weet/wist ik niet.
Ben wel van plan meer te gaan lezen over astrologie. Misschien kom ik 't dan nog wel tegen.

Waarom ik hoop op Gouden Tijdperk? De naam zegt het al, een tijdperk van Goud, dus tijdperk van geen haat/jaloezie. Iedereen gunt elkaar, iedereen deeld met elkaar, geen oorlog geen bullshit! Dan vertel me, wie zou niet in zo een wereld willen leven?

En niet slecht bedoeld, ik weet dat je ook niks slechts in de zin hebt. Maar jij moet niet klakkeloos alles overnemen omdat 1 of andere Auteur het heeft geschreven. Je vergeet dat een Auteur zijn mening/theorie geeft, en dat hoeft niet meteen de waarheid te zijn.

Offline Saawan

• Schoppen Koning
  • *
  • Strafpunt 0
  • K.0rhie Kapoor!...
« Reactie #17 Gepost op: 20 september 2011, 22:10:32 »
Ik heb er wel wat gedachten over, gezien de verhalen omtrent de schrijver en diens relatie met degene op wiens verzoek dit boek is geschreven, maar ik ken de inhoud van het boek niet. Als ik tijd heb verdiep ik me er wel in. Tot die tijd lees ik hier wat er zich ontwikkelt.
Zoals we de bodem van een meer niet kunnen zien, omdat er rimpels op het wateroppervlak zijn, zo kunnen we de diepten van de geest niet zien, zolang de oppervlakte onrustig is.

Offline GaRuDa

• Schoppen 5
  • *
  • Strafpunt 0
  • CoD $PeCiaLi$T
« Reactie #18 Gepost op: 20 september 2011, 22:13:57 »
Ik heb er wel wat gedachten over, gezien de verhalen omtrent de schrijver en diens relatie met degene op wiens verzoek dit boek is geschreven, maar ik ken de inhoud van het boek niet. Als ik tijd heb verdiep ik me er wel in. Tot die tijd lees ik hier wat er zich ontwikkelt.

Ja over de Auteur ik wil ook niet zeggen dat hij alles uit z'n nek lult, dat zeer zeker niet. Wat ik wil aangeven is dat niemand van ons zekerheid heeft, is wel goed om erover te praten/discussiëren.

Offline Sweet Candy

• Schoppen 5
  • *
  • Strafpunt 7
« Reactie #19 Gepost op: 20 september 2011, 22:14:19 »
Ik geloof hier niet in.

Lijkt wel een horoscoop/sterrenbeeld toestand.  Wordt dit echt serieus genomen door mensen?

Offline GaRuDa

• Schoppen 5
  • *
  • Strafpunt 0
  • CoD $PeCiaLi$T
« Reactie #20 Gepost op: 20 september 2011, 22:17:00 »
Ik geloof hier niet in.

Lijkt wel een horoscoop/sterrenbeeld toestand.  Wordt dit echt serieus genomen door mensen?

Dat is jouw mening.

Maar het is een feit dat deze 4 yuga's zijn omschreven in de Veda's! logisch dat de gelovigen erin geloven.

Offline MR. SAMA

• flush
  • *
  • Strafpunt 1
  • Nothing changed.
« Reactie #21 Gepost op: 20 september 2011, 22:27:51 »
Ik kopieer ff een stukje voor je uit de tekst.. mischioen dat dat wat meer duidelijkheid geeft...

Wellicht werpt het laatste stukje wat zonlicht op het raadsel van de verdwijning van het 13e dierenriemteke n. In de tijd dat de goden het overnamen van de godin en de zon belangrijker werd dan de maan, ging men ook rationeler denken en maakte steeds minder contact met het goddelijke, vooral met het vrouwelijk goddelijke. Degenen die nog contact konden maken met de godin, werden naar de sterren hemel verbannen, niet meer begrepen of niet gehoord. De slang werd de boodschapper van de duivel, van (de) Hel. De dertien maanmaanden werden twaalf zonnemaanden en binnen dit nieuwe moderne bewustzijn was er geen plaats voor de boodschap van dit dertiende dierenriemteke n, dat met de ouderwetse energie van de godin en de toen achterhaalde vrouwelijke kwaliteiten was verbonden.

Hmm ik heb wel alles van die site gelezen. Ik ga me er later nog wel in verdiepen. Ik lees nu nog even wat andere dingen :D

Offline MR. SAMA

• flush
  • *
  • Strafpunt 1
  • Nothing changed.
« Reactie #22 Gepost op: 20 september 2011, 22:29:08 »
Waarom ik hoop op Gouden Tijdperk? De naam zegt het al, een tijdperk van Goud, dus tijdperk van geen haat/jaloezie. Iedereen gunt elkaar, iedereen deeld met elkaar, geen oorlog geen bullshit! Dan vertel me, wie zou niet in zo een wereld willen leven?

En niet slecht bedoeld, ik weet dat je ook niks slechts in de zin hebt. Maar jij moet niet klakkeloos alles overnemen omdat 1 of andere Auteur het heeft geschreven. Je vergeet dat een Auteur zijn mening/theorie geeft, en dat hoeft niet meteen de waarheid te zijn.

Eerste deel: Ik neem dat je 't hebt over 't leven in zo 'n tijdperk na 'n aantal reincarnaties?

Tweede deel: Weet je wel wie die schrijver is en waar hij allemaal voor staat? 't is niet zomaar iemand die ik aanhaal hier...

En ik geloof niks klakkeloos, vandaar 't ter discussie stellen van deze info :)

Offline MR. SAMA

• flush
  • *
  • Strafpunt 1
  • Nothing changed.
« Reactie #23 Gepost op: 20 september 2011, 22:29:53 »
Tot waar ben je bekend ermee?

Offline GaRuDa

• Schoppen 5
  • *
  • Strafpunt 0
  • CoD $PeCiaLi$T
« Reactie #24 Gepost op: 20 september 2011, 22:35:40 »
Eerste deel: Ik neem dat je 't hebt over 't leven in zo 'n tijdperk na 'n aantal reincarnaties?

Tweede deel: Weet je wel wie die schrijver is en waar hij allemaal voor staat? 't is niet zomaar iemand die ik aanhaal hier...

En ik geloof niks klakkeloos, vandaar 't ter discussie stellen van deze info :)

Jij bedoeld of denkt dat we dood gaan en dan overstappen naar dat andere tijdperk? Ik bedoelde gewoon het zou mooi zijn om in dat tijdperk te leven. En hopelijk maken we dat mee, want ik geloof er niet in dat we dood gaan na die 2012. Want naar mijn mening is 2012 de jaar waar Kalyug ten einde komt, en een nieuwe tijdperk zal starten. Denk je dat god ons zover heeft laten komen, en dan opeens einde? Althans als je dit bedoelde :-) Ja toch met discussiëren kan je ideën/gedachtes uitwisselen, en niemand hoefd per se gelijk te hebben.

Offline MR. SAMA

• flush
  • *
  • Strafpunt 1
  • Nothing changed.
« Reactie #25 Gepost op: 20 september 2011, 22:43:50 »
Jij bedoeld of denkt dat we dood gaan en dan overstappen naar dat andere tijdperk? Ik bedoelde gewoon het zou mooi zijn om in dat tijdperk te leven. En hopelijk maken we dat mee, want ik geloof er niet in dat we dood gaan na die 2012. Want naar mijn mening is 2012 de jaar waar Kalyug ten einde komt, en een nieuwe tijdperk zal starten. Denk je dat god ons zover heeft laten komen, en dan opeens einde? Althans als je dit bedoelde :-) Ja toch met discussiëren kan je ideën/gedachtes uitwisselen, en niemand hoefd per se gelijk te hebben.
Oh kijk nu ben je duidelijker.

Als volgens jou 2012 't overgaan naar 'n ander tijdperk betekent dan snap ik 'm.

Als 'n tijdperk nog (bijvoorbeeld) 5000 jaar duurt, dan maak je dat alleen mee als je nog 'n aantal keer (nogal vaak) terugkeert op aarde. Vandaar mijn vraag over 't meemaken van 't Gouden Tijdperk.

In 'n eind geloof ik zowieso niet. Er is geen enkel schrift dat 't einde voorspelt. Of ook maar beschrijft.

De schrijver/bedenker van deze theorie is 'n best wel bekende Yogi die nog wel meer dingen voor elkaar gekregen heeft. Vandaar dat ik 't niet zomaar aan de kant geschoven had.

De oudere vertalingen van schriften en berekeningen van tijdperken zijn idd anders en geven aan dat alles in 'n cirkel verloopt. Maar 't leven en alles wat we waar kunnen nemen zijn toch juist stijgende en dalende lijnen? Waarom zou dat dan ineens voor de tijdperken niet gelden?

Offline GaRuDa

• Schoppen 5
  • *
  • Strafpunt 0
  • CoD $PeCiaLi$T
« Reactie #26 Gepost op: 20 september 2011, 22:50:40 »
De oudere vertalingen van schriften en berekeningen van tijdperken zijn idd anders en geven aan dat alles in 'n cirkel verloopt. Maar 't leven en alles wat we waar kunnen nemen zijn toch juist stijgende en dalende lijnen? Waarom zou dat dan ineens voor de tijdperken niet gelden?

Satya Yug Gouden Tijdperk (100% van de mensheid is goed) Naar mijn mening een tijdperk zonder haat/jaloezie, kortom evil bestaat helemaal niet in deze Tijdperk (logisch dat ik verlang naar deze tijdperk) of we dat gaan meemaken is een ander verhaal :-)

Treta Yug (75% van de mens is goed, 25% niet)

Dwapar Yug (50% van de mens is goed, 50% niet)

Kali Yug (25% van de mens is goed, 75% niet)

zo zie ik het, Kali Yuga is dus het slechtste tijdperk om in te leven. De andere tijdperken zijn toch wel iets beter, ik geloof erin dat het draaid tussen goed en slecht, hoe meer goeie mensen hoe beter een wereld.

Offline Saawan

• Schoppen Koning
  • *
  • Strafpunt 0
  • K.0rhie Kapoor!...
« Reactie #27 Gepost op: 20 september 2011, 22:52:31 »
Tot waar ben je bekend ermee?
Zonder afbraak te doen aan de auteur, die kennelijk een intelligent persoon was, is het boek wel op verzoek geschreven van een man, Mahavatar Babaji. Waarover enkel verhalen zijn, geen geboorteplek/datum, hij was meer dan 500 jaar oud, was meer dan een mens etc. Zijn leerling beschreef Babaji als Krishna...
Maar goed, ik ben eerder benieuwd naar de berekeningen.
Zoals we de bodem van een meer niet kunnen zien, omdat er rimpels op het wateroppervlak zijn, zo kunnen we de diepten van de geest niet zien, zolang de oppervlakte onrustig is.

Offline MR. SAMA

• flush
  • *
  • Strafpunt 1
  • Nothing changed.
« Reactie #28 Gepost op: 20 september 2011, 22:55:15 »
Satya Yug Gouden Tijdperk (100% van de mensheid is goed) Naar mijn mening een tijdperk zonder haat/jaloezie, kortom evil bestaat helemaal niet in deze Tijdperk (logisch dat ik verlang naar deze tijdperk) of we dat gaan meemaken is een ander verhaal :-)

Treta Yug (75% van de mens is goed, 25% niet)

Dwapar Yug (50% van de mens is goed, 50% niet)

Kali Yug (25% van de mens is goed, 75% niet)

zo zie ik het, Kali Yuga is dus het slechtste tijdperk om in te leven. De andere tijdperken zijn toch wel iets beter, ik geloof erin dat het draaid tussen goed en slecht, hoe meer goeie mensen hoe beter een wereld.

Ik weet nu even niet zo precies hoe de yuga's letterlijk omschreven worden maar ik DENK dat wat jij daar hebt staan 'n interpretatie (wellicht 'n verkeerde) is.

Zo snel uit m'n hoofd ging 't in de Kali Yuga er niet om dat de mens slecht is maar dat de aandacht op andere dingen gefocust is. Andere dingen dan enkel 't hogere bewustzijn en verlossing/verlichting.

Dat houdt in dat jij, als "goed mens", zou moeten verlangen naar verlossing/verlichting ipv naar 't leven in 'n ander tijdperk :D

Offline MR. SAMA

• flush
  • *
  • Strafpunt 1
  • Nothing changed.
« Reactie #29 Gepost op: 20 september 2011, 22:56:40 »
Zonder afbraak te doen aan de auteur, die kennelijk een intelligent persoon was, is het boek wel op verzoek geschreven van een man, Mahavatar Babaji. Waarover enkel verhalen zijn, geen geboorteplek/datum, hij was meer dan 500 jaar oud, was meer dan een mens etc. Zijn leerling beschreef Babaji als Krishna...
Maar goed, ik ben eerder benieuwd naar de berekeningen.
Ja, die Babaji was idd 'n twijfelachtig figuur, ik heb zelf nog niks over hem opgezocht. Hij leek me ook niet echt belangrijk...

Ik vond net trouwens wel dit ook nog, misschien staat hier meer erover in.

Om dus kort te blijven erover, ik heb 't één en ander aan verwijzingen gelezen hè, ben toen hier komen vragen en heb 't allemaal zelf nog niet uitgebreid opgezocht.

http://www.crystalclarity.com/product.php?code=BTY

Kaise.nl

« Reactie #29 Gepost op: 20 september 2011, 22:56:40 »

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.

Merk op: het bericht zal niet verschijnen tot het is goedgekeurd door een moderator.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Tik 9 in.: