collapse

Auteur Topic: Suriprofs willen Suriname naar WK voetbal loodsen  (gelezen 8447 keer)

Offline Rattan

• Administrator
  • Schoppen 4
  • *
  • Strafpunt 0
  • Geslacht: Man
Suriprofs willen Suriname naar WK voetbal loodsen
« Gepost op: 27 juni 2011, 10:02:28 »
 Een aantal profvoetballer s in Nederland met Surinaamse roots geeft te kennen graag voor het nationale elftal van Suriname uit te willen komen. Ze hopen dat de Surinaamse politiek het zogenoemde sportpaspoort toestaat. De Suriprofs zien een sterk nationaal team niet alleen als impuls voor het voetbal, het zou ook een stimulans betekenen voor het toerisme en voor de jeugd. "Daarmee zet je Suriname toch op de wereldkaart?", stelt Telstar-doelman Rodney Ubbergen.

Journalist en vaste volger van het Surinaams voetbal Rajesh Gayadien sprak behalve met Ubbergen ook met Maceo Rigters (Blackburn Rovers), Gregory Nelson (CSKA Sofia) en Mitchell Piqué (ADO Den Haag). De voetballers zouden het stuk voor stuk een eer vinden om voor Suriname uit te mogen komen. Volgens Ubbergen, die in 2009 al voor een officieus Surinaams elftal speelde in het toernooi om de Parbo Cup en de laatste jaren het doel verdedigt van de Suriprofs, houdt het idee de Nederlandse profs sterk bezig: “Onderling hebben we het er heel veel over. Het zou leuk zijn om op die manier iets voor Suriname te kunnen doen."

Nelson is ervan overtuigd dat Suriname een groot voetballand zou kunnen worden. "Ik denk dat we het met de inbreng van een paar Suriprofs behoorlijk ver kunnen schoppen. Hopelijk zelfs tot een WK en ik weet zeker dat we daarmee heel Suriname trots zouden maken."

De profvoetballer s voelen zich nauw verbonden met Suriname, ook al zijn ze zelf in Nederland geboren. "Ik heb een warme band met Suriname. Mijn ouders komen uit Paramaribo en zelf ben ik een trotse Surinamer. Zo voel ik me ook", aldus Rigters. Net als Ubbergen komt Nelson graag in Suriname: "Een paar dagen terug was ik er nog. Samen met Darl Douglas, Serginho Greene, Evander Sno, Gianni Zuiverloon en Milano Koenders. We hebben toen erg genoten", zegt de aanvaller van CSKA Sofia.

Spelers uit het huidige nationale elftal zien de profs graag komen. International Emilio Limon (SV Robinhood) droomt al jaren van een versterkt Surinaamse elftal: "Ik hoop heel erg dat het gaat gebeuren. Simpel gezegd zou ik het zeer op prijs stellen als de profvoetballer s onze nationale selecties komen versterken." Wel wijst Limon er op dat dan niet de hele selectie uit buitenlandse profs zou moeten bestaan: "Ik vind wel dat heel wat jongens van hier de kwaliteiten hebben om topprestaties te leveren. Ze krijgen alleen niet de juiste training. Dus een samenwerking zou beter zijn."

Prikkel
De spelers zijn het erover eens dat hun eventuele inzetbaarheid niet ten koste mag gaan van de positie van de lokale spelers. Rigters: "Goede voetballers maken andere voetballers om zich heen beter. Het niveau van het Surinaams elftal zal omhoog gaan, omdat de spelers uit Suriname zich snel aan het niveau aanpassen." Limon deelt die mening: "Het zal de jongens van hier prikkelen om meer en beter te presteren. Daarbij zullen zij zich ook beter ontwikkelen in de voetbalwereld."

Voor de eventuele weerstand vanuit de Surinaamse samenleving tegen de "Nederlanders" of blaka bakra’s kunnen de profs begrip opbrengen. "Maar het gaat erom dat ons bloed en hart Surinaams is. Het Surinaamse publiek ziet gauw genoeg dat dit het belangrijkste is", zegt Rigters. Piqué geeft aan dat we nu eindelijk een keer “de handen ineen moeten slaan” en het gemeenschappel ijke doel voor ogen moeten houden. Ook Limon vindt dat men er geen probleem van moet maken dat deze spelers de Nederlandse nationaliteit hebben. "Ik vind dat zolang je jezelf beschouwt als Surinamer en hier je roots hebt liggen, je het waard bent om voor ons land uit te komen."

Niet voor het geld
Het idee dat alles om geld zou draaien verwerpen Ubbergen en Piqué. Ubbergen: "In eerste instantie denk ik aan de minimale kosten. Laten we eerst proberen een goed team neer te zetten, dan komt de rest vanzelf. Op dit moment speelt geld echt geen rol." Piqué: "Als we het goed zouden doen op bijvoorbeeld een WK, dan komt het geld later wel. Eerst presteren, dat geldt ook voor de Surinaamse Voetbalbond." Ook Rigters geeft aan dat successen meer inkomsten met zich meebrengen. Daarmee kan de ontwikkeling van Surinaamse jongeren worden gefinancierd. " Het belangrijkste is dat de Surinaamse economie erop vooruitgaat en dat de Surinaamse jeugd een betere toekomst krijgt."

Of het WK in 2014 een reëel doel is, is volgens de spelers de vraag. Zowel Limon als de vier Suriprofs hebben de overtuiging dat de kansen er een stuk groter op worden met de inzet van de profvoetballer s. "Ik denk dat 2014 niet een realistisch doel zou zijn. Het is niet zo gemakkelijk om je te kwalificeren. Maar hoe eerder we ermee beginnen, hoe sneller we naam maken als voetballand. Voor het eindtoernooi in 2018 zouden we met al het Surinaams talent dat er rondloopt veel kunnen betekenen in de voetbalwereld", zegt Rigters. Limon is ook enthousiast over het idee. "Ik denk dat het haalbaar zou zijn. Dan komen dichterbij bij een WK dan ooit."

Sportpaspoort
De grootste hindernis om profs van Surinaamse afkomst met een Nederlands paspoort toch voor het nationale elftal te laten spelen, ligt op politiek terrein. De Surinaamse regering zou een wetsvoorstel moeten indienen om het sportpaspoort in te voeren. Voorlopig is het daar nog niet van gekomen. De Suriprofs hopen dat hier snel verandering in komt en dat de dubbele nationaliteit voor voetballers wordt toegestaan: "Ik denk dat we het recht moeten hebben om te kiezen voor welk land we uitkomen als sporter. Er zijn vele spelers die het Nederlands elftal nooit zullen halen. Terwijl ze wel de kwaliteiten hebben om Suriname te vertegenwoordi gen", zegt Rigters.

Hoewel er geen concrete stapen zijn ondernomen door de regering, heeft Nelson vertrouwen in de Surinaamse politiek. "Wij Suriprofs hebben net als alle andere Surinamers het beste voor met Suriname. We willen niks liever dan Suriname op een WK zien acteren. Dit is de droom die we hebben en we hopen dat we die kunnen en mogen waarmaken."

<a href="http://www.kaise.nl/flash/partypromo/chat1.swf" target="_blank" class="new_win">http://www.kaise.nl/flash/partypromo/chat1.swf</a>

<a href="http://www.kaise.nl/flash/partypromo/chat2.swf" target="_blank" class="new_win">http://www.kaise.nl/flash/partypromo/chat2.swf</a>

Kaise.nl

Suriprofs willen Suriname naar WK voetbal loodsen
« Gepost op: 27 juni 2011, 10:02:28 »

Ryshano

• Gast
Re: Suriprofs willen Suriname naar WK voetbal loodsen
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2011, 10:51:16 »

De Wereldvoetbalb ond (FIFA) heeft uitgesloten dat Surinaamse voetballers met de Nederlandse nationaliteit, maar van Surinaamse origine speelgerechtig d kunnen zijn voor het Surinaams elftal op basis van de Toescheidingso vereenkomst. Eind vorig jaar is de poging ondernomen om gebruik te maken van het 'staatsburgersc hap' uit de overeenkomst.

Op basis van de Toescheidingso vereenkomst kunnen rechten geclaimd worden door personen die hun roots in Suriname hebben. Op basis van deze rechten dient een bepaalde groep van Surinaamse origine hetzelfde behandeld te worden als de Surinaamse staatsburgers. Na onderzoek door de juridische afdeling van de FIFA blijkt dat dit niet voldoende is om de Surinaamse profvoetballer s (Suriprofs) speelgerechtig d te krijgen voor de nationale elftallen.

De FIFA beargumenteerd dat de overeenkomst geen nationaliteit toekent aan personen van Suriname origine, maar alleen de rechten die men heeft ten opzichte van de Republiek Suriname. Volgens de FIFA-regels moeten spelers de permanente nationaliteit bezitten om speelgerechtig d te zijn voor een nationaal team. "Het recht om behandeld te worden als Surinaams staatsburger, veranderd niks aan het feit dat voetballers naast hun Nederlandse nationaliteit niet de Surinaamse nationaliteit hebben", concludeert de FIFA.

Wanneer de SVB een positief antwoord had gekregen van de FIFA, konden de nationale voetbalselecti es van Suriname versterkt worden met krachten uit het buitenland. Het lijkt vooralsnog een lange weg naar het moment dat de Suripofs in het Surinaams elftal zullen spelen. De enige weg om het mogelijk te maken is via de Surinaamse regering. Net als de meeste landen in de Caribische zone, zou de politiek de dubbele nationaliteit toe moeten staan. Hetgeen vaak een gevoelig onderwerp is geweest in de Surinaamse politiek.

Toch lijkt er nog een andere mogelijkheid beschikbaar voor de SVB. Het gaat dan om de werkwijze die de Haïtiaanse Voetbalbond hanteert met hun overheid. Haïti staat namelijk net als Suriname géén dubbele nationaliteit toe, maar voetballers van Haitiaanse origine met een andere nationaliteit kunnen wel officiële interlands spelen voor Haïti.

Dit komt doordat de Haïtiaanse overheid een uitzondering maakt voor atleten in het algemeen. "Als de spelers hun band kunnen bewijzen met Haïtiaanse (voor)ouders (bijvoorbeeld paspoort, geboortecertif icaat etc.) maakt de overheid van Haïti doorgaans een uitzondering voor atleten", aldus de Haïtiaanse Voetbalbond.

Bij navraag bij twee Nederlandse voetballers van Haïtiaanse origine blijkt dit ook te kloppen. Lesly Fellinga en Regillio Nooitmeer hebben inmiddels officiële interlands op hun naam staan voor het Haïtiaans elftal. En dat terwijl ze hun Nederlandse paspoort konden behouden. Van de Haïtiaanse overheid werd een paspoort verkregen om het land te vertegenwoordi gen op internationaal niveau. Het paspoort wordt alleen voor sport gerelateerde activiteiten gebruikt.

In de WK-kwalificatiereeks in 2008 speelde Natio nog tegen Fellinga in de bijna-gewonnen wedstrijd (2-2). Fellinga is geboren in Port-au-Price, maar is op jonge leeftijd naar Nederland verhuist en heeft toen de Nederlandse nationaliteit verkregen.

Nooitmeer is een geboren Rotterdammer, maar heeft een band met Haïti doordat zijn overgrootvader in het Caribische land werd geboren. Zijn overgrootvader is immers een zoon van Surinaamse ouders die naar Haïti waren verhuisd. Nooitmeer heeft in het verleden ook getracht om voor Suriname uit te komen. "Ik heb er zelf alles aangedaan om voor Suriname te spelen en ben zelfs een aantal keren met Johan Seedorf daar geweest, maar ik denk ook niet dat het snel gaat veranderen Winston Bogarde is ermee bezig geweest Seedorf, Davids etc. de Surinaamse regering wilde het toen gewoon niet veranderen."

De vraag komt op of deze procedure van Haïti ook in Suriname ingevoerd kan worden. Wanneer de Surinaamse wet op de nationaliteit en het ingezetenschap wordt bekeken, is te lezen dat artikel 9 misschien een deur open laat voor uitzonderlijke gevallen.

Artikel 9 luidt als volgt:
1. Naturalisatie kan ook om redenen van staatsbelang worden verleend. Daarbij is artikel 8 niet van toepassing.
2. De wet, waarbij zij verleend wordt, regelt in ieder bijzonder geval de gevolgen van die naturalisatie.

Het lijkt er op dat de overheid op basis van dit artikel een aparte procedure kan opstellen voor het vergeven van de Surinaamse nationaliteit aan atleten met het argument "staatsbelang". Sporters die het land Suriname internationaal kunnen vertegenwoordi gen, zouden hiertoe gerekend kunnen worden.

Wil Suriname er werk van maken, zal het Surinaamse Ministerie van Buitenlandse Zaken de kar moeten trekken. Eind maart is de kwestie aangekaart bij het Ministerie. "Het verzoek is ontvangen en voor behandeling doorverwezen. Een spoedige reactie kunt u tegemoet zien", aldus het Secretariaat van Buitenlandse Zaken.

Het blijkt dat men de zaak inmiddels in behandeling heeft genomen. Ricardo Panka (Mega Combinatie) wist te melden dat er vorige week donderdag 7 april een gesprek is geweest met enkele collega's, met de minister van Buitenlandse Zaken, Winston Lackin. Hier is de mogelijkheid van een zogenaamd sportpaspoort besproken. Lackin is de persoon die in het huidige kabinet over sport gaat. De minister heeft namelijk een deel van het Ministerie van Sport- & Jeugdzaken naar zich toe getrokken. Het betreffende deel gaat over de nieuwe sportacademie die in Suriname opgezet zal worden, in samen werking met voetballer Clarence Seedorf.

Alle hoop om de Suriprofs speelgerechtig d te krijgen voor de nationale voetbalselecti es ligt nu bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Wordt vervolgd...

Gerelateerde nieuwsberichte n:
- 7 november 2010: Suriprofs moeten wachten op SVB en FIFA
http://natiosuriname.blogspot.com/2010/11/suriprofs-moeten-wachten-op-svb-en-fifa.html

- 11 mei 2010: Toescheidingso vereenkomst biedt kansen voor Suriprofs
http://natiosuriname.blogspot.com/2010/05/toescheidingsovereenkomst-biedt-kansen_10.html

UPDATE 19 APRIL 2011: De Radio Nederland Wereldomroep (RNW) heeft de uitspraak van Ricardo Panka nagetrokken. Panka meldde namelijk dat het ministerie van Buitenlandse Zaken over het sportpaspoort had vergaderd. Echter zegt de minister van Buitenlandse Zaken tegenover RNW niets te weten van de kwestie. "Het is me totaal onbekend dat op mijn ministerie besprekingen aan de gang zouden zijn over de zogenaamde invoering van een sportpaspoort", reageert Lackin. Of het Surinaams paspoort er ooit zal komen, is onduidelijk.

Bron:
http://natiosuriname.blogspot.com/2011/04/suriprofs-nog-niet-speelgerechtigd-voor.html

Offline JokeMeistah

• Schoppen 6
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2011, 17:46:59 »
Heel leuk initiatief. Zou strak zijn.
Alleen ik vind dat sommige voetballers als Rigters een beetje slap ouwehoeren.
Het is dat hij niet goed genoeg is voor Oranje. Als hij dat wel was en hij moet kiezen tussen Oranje en Suriname, dan had hij 100 % voor Oranje gekozen.

Dus wel laag, dat ze nu zeggen : ja me roots liggen er, blabla.

Maar het idee, opzicht, vind ik een goed initiatief.
Djab Talak Ghar Na Kadjwaaaaaaaaa aiyyyyyy

Offline Nadeem

• Two pair
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2011, 22:44:29 »
Heel leuk initiatief. Zou strak zijn.
Alleen ik vind dat sommige voetballers als Rigters een beetje slap ouwehoeren.
Het is dat hij niet goed genoeg is voor Oranje. Als hij dat wel was en hij moet kiezen tussen Oranje en Suriname, dan had hij 100 % voor Oranje gekozen.

Dus wel laag, dat ze nu zeggen : ja me roots liggen er, blabla.

Maar het idee, opzicht, vind ik een goed initiatief.
Ik sluit me hierbij aan.

Ryshano

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2011, 12:53:46 »
Suriname heeft Nederland veel goede voetballers bezorgd. Denk maar aan Clarence Seedorf, Stanley Menzo, Winston Bogarde en Ruud Gullit. Ze speelden allemaal op het hoogste niveau. Maar wat nou als ze voor Suriname interlands waren gaan spelen? Daarover gaat de documentaire van filmmaker Anthony Donner schrijft SP Kamerlid Harry van Bommel op zijn weblog.

De vraag lijkt op zichzelf a-politiek maar dat is hij niet, aldus Van Bommel. “Als Suriname namelijk de Toescheidingso vereenkomst zou naleven dan zouden ook de kinderen waarvan één der ouders uit Suriname afkomstig is en in 1975 koos voor het Nederlandersch ap in Suriname behandeld moeten worden als ware zij Surinamer. In dat geval zouden ze ook in het nationaal elftal van Suriname mogen spelen”.

Van Bommel: “Dat wilde ik best even uitleggen voor de camera van Anthony. Zodra de docu uitkomt, hoor je er hier meer over”.

Offline Chocomel

• Schoppen 10
  • *
  • Strafpunt 2
  • De Enige Echte
« Reactie #5 Gepost op: 8 juli 2011, 13:37:29 »
bla bla bla....hetzelf de verhaal hoor ik al jaaaaren.....

Offline Khadija

• Schoppen 3
  • *
  • Strafpunt 0
  • Geslacht: Vrouw
  • Een smerige CoolePaki die je man afpakt
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2014, 13:11:44 »
whahahahahahah aha hou op ze zijn facking lui
#TeamTerrorGang

'skaterboy

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2014, 14:03:52 »
whahahahahahahaha hou op ze zijn facking lui
hi chick
xxx skaterboy

gayboy rishano

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2014, 16:17:07 »
Suriname heeft Nederland veel goede voetballers bezorgd. Denk maar aan Clarence Seedorf, Stanley Menzo, Winston Bogarde en Ruud Gullit. Ze speelden allemaal op het hoogste niveau. Maar wat nou als ze voor Suriname interlands waren gaan spelen? Daarover gaat de documentaire van filmmaker Anthony Donner schrijft SP Kamerlid Harry van Bommel op zijn weblog.

De vraag lijkt op zichzelf a-politiek maar dat is hij niet, aldus Van Bommel. “Als Suriname namelijk de Toescheidingso vereenkomst zou naleven dan zouden ook de kinderen waarvan één der ouders uit Suriname afkomstig is en in 1975 koos voor het Nederlandersch ap in Suriname behandeld moeten worden als ware zij Surinamer. In dat geval zouden ze ook in het nationaal elftal van Suriname mogen spelen”.

Van Bommel: “Dat wilde ik best even uitleggen voor de camera van Anthony. Zodra de docu uitkomt, hoor je er hier meer over”.
fa waka. wanneer ga je weer wijven topics openen?

scheermes op copename

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2014, 17:06:55 »
whahahahahahahaha hou op ze zijn facking lui
en jij ben een "facking" man

devil jack pijpt tiger

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 6 januari 2015, 22:13:06 »
Ik sluit me hierbij aan.
ik ook, bhai. je hebt helemaal gelijk

dj burger king

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 7 januari 2015, 18:22:24 »
ik ook, bhai. je hebt helemaal gelijk
iedereen is je bhai bhiekmangha,,,,,

ronny ronny mist olly

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 9 januari 2015, 04:22:59 »
iedereen is je bhai bhiekmangha,,,,,
strak strak die zal hij goed voelen!

Kaise.nl

« Reactie #12 Gepost op: 9 januari 2015, 04:22:59 »

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.

Merk op: het bericht zal niet verschijnen tot het is goedgekeurd door een moderator.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Tik in kaise.nl: