Nieuwsbrief

Naam:
Mobiel:

Uitgaantips

?

Auteur Topic: Sparen  (gelezen 2311 keer)

Offline Revathi

• Schoppen 9
  • *
  • Strafpunt 4
  • I'm not a bitch. I just have a low bullshit policy
Sparen
« Gepost op: 7 maart 2011, 14:04:49 »
Wie spaart er?
En is er een bepaalde reden waarvoor je spaart? ( Mag je eventueel vermelden als je wilt..).

Ik spaar al vanaf een bepaalde leeftijd. In de eerste instantie gewoon om een "vangnet" te hebben. Later omdat ik voor een lange tijd op studiereis ging in het buitenland. Daarna bleef ik het gewoon doen. Gelukkig maar, want toen ik werkeloos was heb ik vaak een beroep kunnen doen op mijn spaarrekening.
Ik blijf het ook doen. Immers, je weet maar nooit waar het goed voor kan zijn.
Life is what happends when you are busy making other plans...

Online bubblicious

• Schoppen Vrouw
  • *
  • Strafpunt 0
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe Diem
Re: Sparen
« Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2011, 14:06:53 »
ik spaar voor me excursie finland maar het is moeilijk :P

Offline Popsy

• Schoppen Boer
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2011, 14:10:11 »
Ik spaar voor vakantie's en daarnaast leuke dingen.. En als buffer bij de hand... altijd goed...

Offline Mr.MUSTAFA

• Schoppen Boer
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2011, 14:12:35 »
iIk spaar voor mijn zomervakantie naar ibiza voor 2 weken, dat  kost het mij 700 euro  en dan moet ik nog geld opzij leggen voor uitgaan drank uitgaan drank... eten drank uitgaan:(
I (L) savitri  STC!

Kaise.nl

« Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2011, 14:12:35 »

Offline tralalaaa

• Schoppen Vrouw
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #4 Gepost op: 7 maart 2011, 14:24:30 »
Ja, om een goede break te kunnen nemen. Daarnaast afgelopen paar jaar geld opzij gezet, alleen wist ik nog niet waarvoor. Kon er echt niet aankomen, want ik spaarde 't bij de Belastingdiens t. ;) En dat komt nu heel goed van pas voor een vrij prijzige opleiding die ik ga volgen.

Offline Revathi

• Schoppen 9
  • *
  • Strafpunt 4
« Reactie #5 Gepost op: 7 maart 2011, 14:26:52 »
Ik wil ook nog een opleiding volgen, maar eerst even een korte vakantie plannen. Het was niet gepland die vakantie, maar gelukkig heb ik het geld wel dankzij mijn spaarrekening. Binnekort ook maar ff belastingaangi fte doen en het geld opzij zetten.

Offline tralalaaa

• Schoppen Vrouw
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #6 Gepost op: 7 maart 2011, 14:29:51 »
Ik wil ook nog een opleiding volgen, maar eerst even een korte vakantie plannen. Het was niet gepland die vakantie, maar gelukkig heb ik het geld wel dankzij mijn spaarrekening. Binnekort ook maar ff belastingaangi fte doen en het geld opzij zetten.
Nice. Ik wil ergens dit jaar ook ff weg, al ga ik in m'n eentje.

Als je je geld niet per sé nodig hebt, kan je je geld ook laten staan bij de Belastingdiens t. Als je het na een paar jaartjes pas terugvraagt, kan de loonheffingsre nte best oplopen. Haal je meer uit dan wegzetten op een spaarrekening.

Offline Revathi

• Schoppen 9
  • *
  • Strafpunt 4
« Reactie #7 Gepost op: 7 maart 2011, 14:30:25 »
Serieus? Dat wist ik niet eens. Thanks!

Offline tralalaaa

• Schoppen Vrouw
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #8 Gepost op: 7 maart 2011, 14:41:59 »
Serieus? Dat wist ik niet eens. Thanks!
Je moet maar ff uitzoeken of je er echt wat aan hebt: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/heffingsrente_al5061t2pl.pdf

Offline kenneth1975

• Schoppen 5
  • *
  • Strafpunt 0
  • Geslacht: Man
« Reactie #9 Gepost op: 9 maart 2011, 09:00:13 »
doe aan levensloop
Je bent niet ongelukkig door wat je meemaakt, maar je bent ongelukkig door de manier hoe je ermee omgaat

Offline ViNoD

• Global Moderator
  • Straight
  • *
  • Strafpunt 0
  • Music is the heart of our Soul
« Reactie #10 Gepost op: 9 maart 2011, 09:02:54 »
Nice. Ik wil ergens dit jaar ook ff weg, al ga ik in m'n eentje.

Als je je geld niet per sé nodig hebt, kan je je geld ook laten staan bij de Belastingdiens t. Als je het na een paar jaartjes pas terugvraagt, kan de loonheffingsre nte best oplopen. Haal je meer uit dan wegzetten op een spaarrekening.

Ja maar je kunt niet voorspellen of je je geld altijd krijgt van de belastingdiens t.. met de jaren zijn er steeds minder aftrekposten. Dus ook minder geld terug. Ik neem me geld daarom altijd zsm en zet het op een veilige spaarrekening.
Kaise.nl Forum Global Moderator |E-mail: vinod@kaise.nl | BB PIN: 25F88AC3

Offline tralalaaa

• Schoppen Vrouw
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #11 Gepost op: 9 maart 2011, 09:22:54 »
Ja maar je kunt niet voorspellen of je je geld altijd krijgt van de belastingdiens t.. met de jaren zijn er steeds minder aftrekposten. Dus ook minder geld terug. Ik neem me geld daarom altijd zsm en zet het op een veilige spaarrekening.
Nee, maar je kan toch dat rekending invullen? Het is ook maar een tip voor wie zeker weet dat ie geld terugkrijgt he. :)

Het was iig voor de jaren dat ik het nog terug moest vragen heel rendabel, hoge heffingsrente van 4 á 5%. Nu is het maar iets van 2.5%, dus mss idd voordeliger om het op je spaarrekening te zetten. Maar dat hangt af van hoeveel rente je krijgt op je spaarrek. :)

Offline ViNoD

• Global Moderator
  • Straight
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #12 Gepost op: 9 maart 2011, 09:37:29 »
Nee, maar je kan toch dat rekending invullen? Het is ook maar een tip voor wie zeker weet dat ie geld terugkrijgt he. :)

Het was iig voor de jaren dat ik het nog terug moest vragen heel rendabel, hoge heffingsrente van 4 á 5%. Nu is het maar iets van 2.5%, dus mss idd voordeliger om het op je spaarrekening te zetten. Maar dat hangt af van hoeveel rente je krijgt op je spaarrek. :)

Hmm de laatste jaren zijn veel aftrekposten komen te vervallen, zoals aanschaf van een bril, betaalde rente voor leningen etc. Voorheen kon je dus veel meer terugkrijgen op je loonbelasting. . In de toekomst zal dat ook steeds minder gaan worden vrees ik. We worden armer en armer. EN sparen wordt denk ik ook moeilijker. Voorheen leken beleggingen zo ideaal en voordelig.. pff

Offline ViNoD

• Global Moderator
  • Straight
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #13 Gepost op: 9 maart 2011, 10:41:48 »
Sparen is altijd handig.
Je weet maar nooit, dat er iets in huis vervangen moet worden, dan heb je het geld meteen bij de hand.
Denk aan een wasmachine, TV, of ook aan, onderhoud zoals vochtplekken of andere dingen die flink kunnen oplopen.
Of dat je een tijdje zonder inkomen komt te zitten, dan kun je nog altijd even terugvallen op je spaarpot.

Gewoon tegen alles goed verzekeren!  :P

Offline Popsy

• Schoppen Boer
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #14 Gepost op: 9 maart 2011, 11:07:42 »
Uiteraard.
Maar als mijn wasmachine kapot is, wil ik meteen de volgende dag een nieuwe kunnen halen mang.
Ik wil niet eerst op verzekeringsge ld moeten gaan wachten (en me djokkie 3 kanten moeten dragen :p)
voordat ik een nieuwe kan aanschaffen.
3 kanten? hoe dan? :P
Je hebt gelijk, een buffer bij de hand is erg belangrijk.

Offline LL

• Global Moderator
  • 3 of a kind
  • *
  • Strafpunt 0
  • AJAX-If you ain't with us, ur against us!-
« Reactie #15 Gepost op: 9 maart 2011, 11:12:38 »
ik spaar voor de kids
voor t huis, als er onverwachts iets stuk gaat etc
en om af en toe wat leuks te gaan doen :)
.. - AJAX - ..Ik misgun niemand iets, Gun het mezelf gewoon meer.. :) "

Offline ViNoD

• Global Moderator
  • Straight
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #16 Gepost op: 10 maart 2011, 11:17:55 »
Uiteraard.
Maar als mijn wasmachine kapot is, wil ik meteen de volgende dag een nieuwe kunnen halen mang.
Ik wil niet eerst op verzekeringsge ld moeten gaan wachten (en me djokkie 3 kanten moeten dragen :p)
voordat ik een nieuwe kan aanschaffen.

Mang.. een wasmachine is toch ook weer niet zo duur :P Ik bedoel je zult op zijn minst toch wel een klein kapitaaltje apart zetten voor onvoorziene uitgaven? Ik vind 10.000 euro al genoeg als potje voor dat soort dingen. Maar meestal zet ik wel meer opzij

Offline ViNoD

• Global Moderator
  • Straight
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #17 Gepost op: 10 maart 2011, 12:07:26 »
Yep ze zijn niet meer zo duur, maar er zijn mensen die niet zo heel veel kunnen sparen, dan is 10.000 spaargeld erg luxe.

Hmm oke als je niet zoveel kunt sparen.. moet je toch een buffertje maken.. Een ieder krijgt toch wel te maken met onvoorziene uitgaven en het meest vervelende is als je dan moet lenen.. Lenen bij financiele instanties is vaak erg duur.. en bij familie lenen is nooit fijn.
Bijna iedereen zou toch wel genoeg geld opzij moeten kunnen zetten.. om een reperatie van de auto of een nieuwe wasmachine te bekostigen. Dus voor echt de primaire huishoudelijke zaken. Misschien zelfs een 1000 euro. Andere dure aangelegenhede n regel je meestal via je verzekering zoals schade aan je huis.

Offline Celeste

• Schoppen 3
  • *
  • Strafpunt 0
  • Carpe Diem
« Reactie #18 Gepost op: 10 maart 2011, 14:17:25 »
Ik spaar een kwart van mn loon elke maand op.
Ik heb een dure hobby en dat is mijn auto.....
Voorderest wil ik altijd geld achter de hand hebben.

Ik hou van spontaan, dus als ik opeens zin heb om op vakantie te gaan of iets leuks te gaan doen dan moet dat kunnen.
When the Sun is gone...And the night is long....Mujhe teri Zaroorat hai.....

Offline ViNoD

• Global Moderator
  • Straight
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #19 Gepost op: 10 maart 2011, 14:20:27 »
Ik spaar een kwart van mn loon elke maand op.
Ik heb een dure hobby en dat is mijn auto.....
Voorderest wil ik altijd geld achter de hand hebben.

Ik hou van spontaan, dus als ik opeens zin heb om op vakantie te gaan of iets leuks te gaan doen dan moet dat kunnen.

Damn kan je echt zoveel sparen?? Kwart van je loon...  Wat goed zeg.

Offline LL

• Global Moderator
  • 3 of a kind
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #20 Gepost op: 10 maart 2011, 14:22:39 »
Vinod hoelang heb je over die 10.000 gedaan :P

pffff ik spaar wel maar zou t echt geweldig vinden als ik 10.000 zo opzij heb
voor andere zaken

Offline ViNoD

• Global Moderator
  • Straight
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #21 Gepost op: 10 maart 2011, 14:29:48 »
Vinod hoelang heb je over die 10.000 gedaan :P

pffff ik spaar wel maar zou t echt geweldig vinden als ik 10.000 zo opzij heb
voor andere zaken

Uhm. Hangt er vanaf... als ik belastinggeld terugkrijg is het in 1 keer vaak een groot bedrag (in de 5 cijfers) wat ik dan op de spaar zet. Maar als ik uit me eigen salaris moet sparen dan kan het echt jaren duren. Ik betaal nl alle vaste lasten in huis en van mijn inkomen blijft niet zoveel over.. ik ben ook niet zuinig.. :P
Maar 10.000 euro is niet meer zoveel geld vind ik.. misschien raar om te zeggen.. maar het gaat echt zo op tegenwoordig.. Met dat bedrag koop ik bijv. nauwelijks me audio/video en toebehoren

Offline tralalaaa

• Schoppen Vrouw
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #22 Gepost op: 10 maart 2011, 14:33:21 »
Uhm. Hangt er vanaf... als ik belastinggeld terugkrijg is het in 1 keer vaak een groot bedrag (in de 5 cijfers) wat ik dan op de spaar zet. Maar als ik uit me eigen salaris moet sparen dan kan het echt jaren duren. Ik betaal nl alle vaste lasten in huis en van mijn inkomen blijft niet zoveel over.. ik ben ook niet zuinig.. :P
Maar 10.000 euro is niet meer zoveel geld vind ik.. misschien raar om te zeggen.. maar het gaat echt zo op tegenwoordig.. Met dat bedrag koop ik bijv. nauwelijks me audio/video en toebehoren
Dat ligt dan eerder aan je leefstijl en uitgavepatroon .

Ik vind het een beetje raar klinken als mensen met een inkomen als dat van jou zeggen dat ze armer en armer worden. Ik wil niet zeggen dat jouw koopkracht niet achteruit kan gaan, maar kom op.. 'arm?!'

Here's the thing, als je waarde hecht aan geld hebben, zul je er nooit genoeg van hebben en zal je je idd arm voelen. Dat proef ik altijd een beetje in jouw posts als 't over geld gaat.

Offline LL

• Global Moderator
  • 3 of a kind
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #23 Gepost op: 10 maart 2011, 14:35:07 »
oh ok
jaaaa nee van de belastingdiens t krijg ik geen moer
moet juist alleen maar betalen :S
maar goed man , sparen is goed :)

en voor jou is het misschien niet veel meer :P jij bent een luxe paardje :P
maar ik zou wel blij zijn als ik dat zo opzij kan zetten

Offline Revathi

• Schoppen 9
  • *
  • Strafpunt 4
« Reactie #24 Gepost op: 10 maart 2011, 14:37:12 »
Als je thuis woont kun je, althans wel in mijn geval, veel geld opzij zetten. Immers, ik hoef mijn ouders niets te betalen en zij stimuleren me juist om zo veel mogelijk te sparen.
Toen mijn salaris het destijds het toeliet zette ik de helft van mijn loon op mijn spaarrekening. Maar toen verdiende ik ook echt goed. Later zette ik minder weg.

Offline Crazyray

• No Pair
  • *
  • Strafpunt 3
  • This is it.
« Reactie #25 Gepost op: 10 maart 2011, 14:39:02 »
Sparen voor de toekomst, en voor je kids. Je hoeft niet speciaal te sparen voor spullen of vakantie. Mijn ouders sparen bijv ook, maar ze doen er niks mee:p Altijd goed om 10-20.000 te hebben voor het geval je in de shit zit.

En 10.000 euro is idd geen bal. Heb dat bedrag ook in korte tijd opgemaakt.

Offline Crazyray

• No Pair
  • *
  • Strafpunt 3
  • This is it.
« Reactie #26 Gepost op: 10 maart 2011, 14:42:36 »
Als je thuis woont kun je, althans wel in mijn geval, veel geld opzij zetten. Immers, ik hoef mijn ouders niets te betalen en zij stimuleren me juist om zo veel mogelijk te sparen.
Toen mijn salaris het destijds het toeliet zette ik de helft van mijn loon op mijn spaarrekening. Maar toen verdiende ik ook echt goed. Later zette ik minder weg.

Ja als je werkt. Veel mensen die thuis wonen studeren alleen, en leven van studiefin. De thuiswonende mensen die ik ken sparen geen bal, maar maken juist hun ouders blut:s.

Ik moest mijn ouders trouwens wel kostgeld geven, of betaalde elke maand 100e of meer aan boodschappen of wat anders. Toen dacht ik wtf, maar nu vind ik het wel een goed idee. Als je geld verdient moet je ook wat meebetalen, je leeft immers ook in de woning van je ouders, je eet, drinkt, gebruikt alles. Niks is gratis. En je leert er wat van, je bent immers volwassen, dan hoor je ook wat bij te dragen.

Offline ViNoD

• Global Moderator
  • Straight
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #27 Gepost op: 10 maart 2011, 14:43:38 »
oh ok
jaaaa nee van de belastingdiens t krijg ik geen moer
moet juist alleen maar betalen :S
maar goed man , sparen is goed :)

en voor jou is het misschien niet veel meer :P jij bent een luxe paardje :P
maar ik zou wel blij zijn als ik dat zo opzij kan zetten

Hahahah ik vier altijd feest als ik belastingaangi fte moet doen.. maar ik betaal ook veel kosten elk jaar... toch fijn om er een beetje van terug te zien..
Maar hoezo moet je alleen maar betalen? Bepaalde kosten die je maakt kun je toch (deels) via de belasting aftrekken? (Als je loonbelasting betaalt of je man)
Voor ons mensen is geld volgens mij nooit genoeg. Ook al krijg ik tienduizenden extra in een jaar.. als ik mezelf niet inhoud is het echt weer zo op. Hou wel van leuke dure snufjes.
Heb mezelf nu dan ook echt voorgenomen om goed na te denken over uitgaven. Als ik dure dingen aanschaf moet ik er ook 10 jaar mee kunnen doen op zijn minst vind ik. En altijd genoeg overhouden voor onvoorziene uitgaven zodat we niet hoeven te lenen of echt krap komen te zitten.
Maar ik denk dat het ook jou op gegeven moment wel zal lukken.. als je stabiel staat met je financien.. je bent nu nog in de fase van net kinderen gehad enzo en dat soort dingen kosten ook tijd en geld. (We hebben dat ook gehad)

Offline Revathi

• Schoppen 9
  • *
  • Strafpunt 4
« Reactie #28 Gepost op: 10 maart 2011, 14:46:02 »
Ja, ik ken ook veel mensen die mee moeten betalen. Ik heb het mijn ouders wel een paar keer aangeboden, maar die willen juist dat ik het geld SPAAR voor later of voor je weet maar nooit. Er kan altijd wel iets zijn. Ik betaal niets mee in huis, maar ik hoef gelukkig nooit geld bij mijn ouders te lenen en ik maak ze zeker niet blut. Dat laatste vind ik echt slecht.
Zolang je thuis woont en je hebt niet veel of geen kosten die iemand die op zichzelf zou wonen zou ik echt gewoon zoveel mogelijk aan een kant zijn.
Geld sparen is nooit slecht. Dat heb ik wel gemerkt toen ik een tijd lang werkeloos was.

Offline LL

• Global Moderator
  • 3 of a kind
  • *
  • Strafpunt 0
« Reactie #29 Gepost op: 10 maart 2011, 14:49:08 »
Hahahah ik vier altijd feest als ik belastingaangi fte moet doen.. maar ik betaal ook veel kosten elk jaar... toch fijn om er een beetje van terug te zien..
Maar hoezo moet je alleen maar betalen? Bepaalde kosten die je maakt kun je toch (deels) via de belasting aftrekken? (Als je loonbelasting betaalt of je man)
Voor ons mensen is geld volgens mij nooit genoeg. Ook al krijg ik tienduizenden extra in een jaar.. als ik mezelf niet inhoud is het echt weer zo op. Hou wel van leuke dure snufjes.
Heb mezelf nu dan ook echt voorgenomen om goed na te denken over uitgaven. Als ik dure dingen aanschaf moet ik er ook 10 jaar mee kunnen doen op zijn minst vind ik. En altijd genoeg overhouden voor onvoorziene uitgaven zodat we niet hoeven te lenen of echt krap komen te zitten.
Maar ik denk dat het ook jou op gegeven moment wel zal lukken.. als je stabiel staat met je financien.. je bent nu nog in de fase van net kinderen gehad enzo en dat soort dingen kosten ook tijd en geld. (We hebben dat ook gehad)
haha jaa maar dat is niet zoveel hoor
vaak zijn we meer aan de belastingdiens t kwijt dan dat we krijgen :S mjaaaaah
als ik weer fulltime aan de slag ga en zo komt dat wel goed , ik geef niet veel uit
en houd ook niet van dure dingen dus dat scheelt ook weer:P
enige wat ik wil is dat iedereen in mn gezin er netjes bij loopt en mn kids kan geven wat ze nodig hebben :P
maar nu is het idd ff zoals je zegt.. net begonnen met alles
dus we moeten nog opbouwen :)

Kaise.nl

« Reactie #29 Gepost op: 10 maart 2011, 14:49:08 »

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.

Merk op: het bericht zal niet verschijnen tot het is goedgekeurd door een moderator.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Tik 9 in.: